2013-05-29

Jag är Love - recension

Min tioåriga dotter har läst Jag är Love av Mårten Melin, den andra fristående delen i trilogin om eleverna på Skogsbingeskolan. Hon läste först den sista delen, Pixis bok, och då de verkligen är fristående var det inget som helst problem att läsa den här efteråt.
Så här hade det varit hela mitt liv. Folk var som galna i mig. Alla blev kära i mig. Alla! I fyran hade jag varit ihop med alla tjejer i klassen för att jag hade varit för feg för att säga nej. Hade bara killarna vågat skulle de säkert frågat chans också.

Love Kristiansson är populär. Väldigt populär. Så populär att lärarna blir kära i honom och tjejerna i klassen klättrar upp på hans balkong på nätterna. Det är som om han har någon mystisk dragningskraft. Till slut bestämmer hans föräldrar att han ska byta skola för att komma bort från allting. Love förstår ganska snart att den nya skolan inte är för vanliga barn. Men det är nog bra, för Love är ingen vanlig kille, och hans pappa är definitivt ingen vanlig pappa.
Den här gången är huvudpersonen Love, son till Kärleksguden. Vi får följa hans första tid på Skogsbingeskolan där alla elever är, minst sagt, speciella. 

Han får lära sig att hantera sina kärlekskrafter och han träffar djävulens dotter Hella. deras extrema motsatser till trots blir de riktigt bra kompisar. Tillsammans med Hella är Love med om många äventyr när han lär känna vampyrer, varulvar och spöken.

Jag är Love är en spännande bok som både har humor och allvar i en väl avvägd blandning mellan verklighet och fantasi.
- vs -

1 kommentar:

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!