2013-05-22

Min graviditet vecka 1-7

En ocensurerad veckobok över min pågående graviditet.

Vecka 1-3
Livet pågår som vanligt.

Vecka 4
Jag känner ett extremt sug efter salt. Vräker hetsigt i mig av sallad med vinägrett som står på diskbänken efter middagen. Varenda droppe ska slukas. En första undran väcks.

Det blir isbergssallad med vinägrett varje dag hädanefter.

Har riktigt ont i svanskotan, eller om det bara är där i närheten. Det gör ont när jag suttit eller legat ett tag och reser mig upp. Har inte slagit i och får inte ihop varför det plötsligt känns såhär.

Vecka 5
Mensen är försenad. Kissnödig oftare än normalt. Har en del molande mensvärk.

Det går fem dagar sedan gör jag ett graviditetstest. Det är positivt.
Många känslor, panik, glädje, panik, irritation. Det här passar inte ihop med någon som vill ha kontroll.

Vecka 6
På tisdagen tar jag på mig ett par arbetsbyxor, de sitter bra. På fredagen är de trånga i midjan. Hur gick det här till? 

Jag mår illa när jag ätit och är ofta hungrig. Har fortfarande ont kring svanskotan. Sugen på salt. Sugen på allt.

Ringer MVC för att rådfråga när jag behöver kontrollera mina TSH-värden första gången, läste någonstans att the sooner the better. Fick tid för kontroll och inskrivning i vecka 9.

Det gör fortfarande ont kring svanskotan, särskilt när jag suttit en stund. Det är som att höften låser sig när jag reser mig och benen inte riktigt hänger med. Obehaglig känsla.

Läser på 1177 om foglossning och inser att det troligen är det som gör ont, känns nytt eftersom jag aldrig haft besvär av det tidigare. Visserligen är alla graviditeter olika men det faktum att det här är min fjärde och att jag är 37 år gammal gör ju sitt till.


Vecka 7
Det pendlar från dag till dag hur jag mår. Ena dagen mår jag så illa att jag bara vill lägga mig ner och gråta, blir så ledsen och frustrerad. Tvivlar på att jag kommer orka med en graviditet till. 

Allt är bra medan jag äter, när det är i munnen, sen mår jag illa. De gånger jag mår bra är när jag är tom i magen men då är jag väldigt hungrig istället.

Jag mår illa när jag ätit, oavsett vad jag ätit, hur mycket eller lite och hur snabbt eller långsamt. Det spelar ingen roll.

I slutet av vecka 7 har min redan doftkänsliga näsa fått spel. Allt luktar mycket och illa. Mina favoritdofter såsom kaffe ger mig kväljningar. Den här delen av graviditeten är inte rolig.

Att ha ett blöjbarn är minst sagt hemskt, tur att det finns en pappa som tar hand om de värsta dofterna.

Har det värsta måendet hittills men även en eftermiddag och påföljande förmiddag då jag känner mig helt okej. Det ger hopp. 

- vs -

2 kommentarer:

  1. Men GRATTIS!!!!!
    Hörru, jag misstänkte det!
    Så kul!
    Nyfiken på såklart vilken vecka du är i och om vi är "nära"...
    Kram Suzi (vecka 16)
    www.suziettan.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Det där illamåndet är verkligen inte kul! Lider verkligen med dig och hoppas att det lättar snart!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!