2013-06-02

Min graviditet vecka 11

En ocensurerad veckobok över min pågående graviditet.


Vecka 11
Total viktuppgång hittills är 1,5 kg. 

Har fått Lergigan utskrivet, tack Cissi för tipset.


Tog en tablett på eftermiddagen, det tog ett par timmar sedan slog en extrem trötthet till. Jag ville bara sova men fick en vidrig myrkrypning i både armar och ben, omöjligt att somna - omöjligt att vara vaken. Ganska obehagligt.


Somnade kl 17, vaknade till och åt middag i en yrsel. Sov (med några vällingpauser) ända till kl 9 dagen efter. Vaknade utsövd, fri från illamående men med en känsla av att jag varit full kvällen innan, mindes inte riktigt vad som hänt.


Mådde inte illa iallafall men jag kanske ska ta en lägre dos nästa gång.


Tiden för ultraljudet närmar sig, exakt en vecka kvar och mina panikfantasier slår till. Tänker att jag är säker på att det inte ligger någon bebis i magen alls, att det är ett utomkveds eller något annat. Måste ha bekräftelse. 


Har tagit Lergigan precis innan jag lagt mig två kvällar i rad. Jag får fortfarande myrkrypningar men de är mildare och jag sover bättre än vanligt. De nästföljande dagarna mår jag riktigt bra. Illamåendet finns där men det är mest som en bakis-känsla och det är inga som helst problem att hantera. Varför visste jag inte att den här medicinen fanns tidigare? Jag hade kunnat spara så mycket tid och gnäll men det är väl ingen idé att gräma sig nu. Men jag är väldigt bra på att gräma mig så jag gör det ett tag till.


Huvudsaken är att jag mår bättre. Det har alltså räckt att ta en tablett på kvällen och inte 1-3 tabletter/dag som rekommenderats. Det gillar jag.


Nu när jag känner mig bättre kommer de positiva känslorna fram, de får plats. Har till och med börjat längta efter den lill* skrutten som ligger där och skvalpar. Ska bli mysigt med en bebis.


Det är lite lustigt att trots alla gravidsymtom jag haft sedan allra första början så har inget hänt med brösten. De brukar ju växa till sig och bli ömma rätt snabbt men de är helt opåverkade. Undrar om kroppen känner på sig att jag är totalt ointresserad av att amma mer. Känner mig klar med det. Å andra sidan är det väldigt lång tid kvar innan bebis kommer och mycket hinner ändras. Amning är ju oslagbart i vissa lägen.


Jag tog en tablett Legrigan vid tre olika tillfällen och har mått bra efter det. Har endast haft en vanlig baksmälle- eller åksjukekänsla som är fullt hanterbar. Jag valde att inte ta fler tabletter och se om det var medicinen eller bara tiden som gjort skillnad och efter två dagar utan Lergigan mår jag likadant. Det verkar som att det värsta illamåendet har släppt taget, lycka!

- vs -

2 kommentarer:

  1. Lycka till när det är dags för ultraljud,håller dig i handen <3

    SvaraRadera
  2. Men din stackare som inte mår bra.... Jag avundas dig inte.

    Hoppas det blir bättre snart och lycka till med UL.

    Många kramar

    Fru P

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!