2013-06-10

Min graviditet vecka 12

En ocensurerad veckobok över min pågående graviditet.

Vecka 12
Träffade en 10 dagarsbebis häromdagen. Så liten, snuttig och söt. Så små ljud och en underbar doft. De är ljuvliga när de är sådär ofattbart små och nog är jag tacksam över att vi ska föräras ytterligare en sådan.

Mina tre barn har kommit tidigare och varit mindre för varje gång. Betyder det att nästa skrutt blir pyttepytte och kommer typ, nu?

Ultraljudet visar en mycket livlig liten bebis, bara en vilket gläder mig enormt, vet inte hur jag skulle hinna förbereda mig för tvillingar.

Då jag är äldre än 35 så erbjöds vi att få göra KUB-testet och tackade ja till det. Det är enda chansen att få göra ett tidigt ultraljud i det här länet. Mina två graviditeter som ägde rum i Stockholm hanterades helt annorlunda i vården, det var ingen som under mina inskrivningssamtal informerade mig om att "graviditet är ingen sjukdom utan ett tillstånd man själv försatt sig i".

Jaha, är det så, jag trodde att det var en mycket smittsam sjukdom man helst ska sättas i karantän när man drabbats av. Dumförklara och förminska mig bara, tackar!

I Stockholm fick jag när jag var orolig, pga missfall, göra tidigt ultraljud utan att bli ifrågasatt. Här var det inte ens en möjlighet, förutom om man vill göra ett KUB-test. Självklart vill jag göra testet, om inte annat så för ultraljudets skull.

Hittade min journal från senaste förlossningen och blir lite förvånad över förloppet. Snacka om att jag inte minns riktigt hur det var. Det gick mycket fortare än jag trodde och förstår nu varför jag inte fick den epidural jag bad om, det fanns helt enkelt ingen tid. Känns bra att veta att det inte var barnmorskan som gick emot mig utan min kropp som helt enkelt hade bråttom.

Det hade nog varit bra med ett förlossningssamtal med barnmorskan efteråt men jag erbjöds inget på plats och tänkte att det inte var någon större idé att bearbeta förlossningen eftersom jag inte skulle göra någon mer. Tji fick jag...

Den här veckan har jag mått mycket bra i flera dagar och mindre bra i färre dagar. Veckan avslutades med långa arbetspass vilket lämnat min kropp i helhet och ryggen i synnerhet öm och resten av mig tröttare än vanligt.
- vs -

4 kommentarer:

  1. Redan vecka 12, vad fort det har gått.. :)

    SvaraRadera
  2. Skönt att du mår bättre,håller med om att i Sthlmär vården super jag fick göra tidgt ultraljud alla 3 ggr för jag var orolig kram Diana

    SvaraRadera
  3. <3 kram <3 tänker på dig!

    SvaraRadera
  4. Skönt att du mår bättre! Spännande med ännu en liten =)

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!