2013-06-06

Rum 213 - recension

Min 10-åriga dotter har läst boken Rum 213 av Ingelin Angerborn och här följer hennes utvärdering.
Den här natten vaknade både Meja och jag av Beas skärande skrik. Hon satt i sin säng med kudden hårt tryckt mot ansiktet. Hon sa inte ett ljud. Snyftade inte ens. Men jag såg att hennes ben skakade under täcket.

- Du drömde bara, viskade jag. Här är ingenting. Jag viskade för att inte väcka Meja, men hon var redan vaken.
- Vad är det? frågade hon och lutade sig över sängkanten.
- Inget, sa jag. Bea drömde en grej bara. Bea skakade på huvudet bakom kudden. 
- Det var ingen dröm, sa hon tyst. Jag såg henne, på riktigt. 
- Såg vem? undrade Meja. 
- Spöket, viskade Bea. Den vitklädda flickan. 

Kanske borde Elvira ha blivit misstänksam när hon fick plats på kollot trots att hon anmälde sig en vecka för sent. Och kanske borde hon ha ångrat sig och åkt hem igen när hon hamnade i rum 213. Det går rykten om att det spökar där, man har sett en vitklädd flicka med långt rött hår irra runt på nätterna.
I boken får vi följa Elvira och hennes två kompisar Bea och Meja under en vecka de spenderar på ett sommarkollo. Det händer oförklarliga och skrämmande saker och de tre vännerna försöker förstå vad de är med om.

De får ledtrådar i olika former och allt verkar på något mystiskt sätt hänga ihop. Boken är skriven på ett sådant sätt att alla övernaturliga händelser känns verkliga och det gör stämningen riktigt otäck.

Min dotters bedömning är att Rum 213 toppar listan över hennes favoritböcker. Den är så spännande och läskig att hon varken kunde eller ville lägga ifrån sig den på kvällarna. Nu ser hon fram emot att läsa nästa bok av samma författare, Tredje tecknet!

Rum 213 rekommenderas således varmt till en 9-12-åring i din närhet som gillar spänning.
- vs -

3 kommentarer:

  1. Denna bok är jätte bra jag vill ha en fortsättning på den!! :)

    SvaraRadera
  2. jag har läst den spännande verkligen en fantastisk bok jag rekommenderar den grovttt!!!

    SvaraRadera
  3. dv tnaxj ytsdjr hxydt tfrt= superbra på mialska

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!