2013-07-19

Fader Död, Giles Blunt - Recension!

Jag har läst Fader Död av Giles Blunt och här följer mitt omdöme.
Spoilervarning i nedanstående baksidestext.
Utgiven av Bonnier Pocket.

Ett år efter sin älskade och olyckliga fru Catherines död har kriminalkommissarie John Cardinal fallit in i en rutin att jobba med cold cases och se fram emot stilla filmkvällar med kollegan Lise Delorme. Då drabbas snöbeklädda Algonquin Bay av ett dubbelmord som skakar invånarna. Två ryssar, som besökt den årliga pälsauktionen, hittas huvudlösa i ett sommarhus vid Trout Lake.

Det är bara början på den morbida mordhärva som Cardinal dras in i. Och medan jägare och pälsuppköpare samlas i den lilla kanadensiska staden lurar en ond man i skuggorna - en man som med alla medel avser skapa en ny världsordning. Algonquin Bay är inte längre en säker plats...
Jag läser många deckare och miljön i böckerna om kriminalinspektör John Cardinal saknar, i min bokvärld, motstycke. Det frusna, vintervita Kanada känns nytt, friskt och intressant.

Handlingen i Fader Död är spännande och tidvis obekväm men av någon anledning påverkar det inte mig på ett stressande sätt. Det känns som att jag läser långsammare än normalt, att jag tar in känslor, miljöer och händelser med harmoni. 

Kanske är det den kanadensiska kylan som gör att jag upplever de mest bestialiska morden som lågmälda? Det är något med kombinationen av språket, miljön och figurerna som tilltalar mig. 

Huvudpersonerna John Cardinal och Lise Delorme är lugna, okomplicerade och sympatiska, vanliga människor med vanliga känslor.

Då jag läst Giles Blunts tidigare böcker om Cardinal hade jag höga förväntningar på Fader Död. Om det beror på att jag läser boken i precis rätt sinnesstämning eller om det bara är boken i sig självt som håller den standard jag hoppats på låter jag vara osagt. Jag upplever i vilket fall som helst Fader Död som riktigt bra.

Giles Blunts Fader Död, likaväl som hans tidigare böcker om John Cardinal, rekommenderas varmt.
- vs -

3 kommentarer:

  1. Ännu en favoritförfattare!
    Du har bra smak,kåmpis ;-)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset !
    Då ska jag köpa hem den och läsa lata dagar på stranden
    - för det fina sommarvädret verkar ju hålla i sig här nere i "söder" :)
    KRAM

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!