2013-07-13

Gengångare, Jo Nesbø - recension!

Jag har läst Gengångare av norske Jo Nesbø och här följer mitt omdöme.
Spoilervarning i nedanstående baksidestext.
Utgiven av Pocketförlaget.

Harry Hole kommer tillbaka från Hongkong efter tre år. Han återvänder med ett enda ärende: att undersöka ett i praktiken uppklarat mord i narkotikamiljö eftersom han vägrar tro att polisen gripit rätt gärningsman. Han får snart träffa den misstänkte mördaren. Det är en pojke på arton år som han inte har sett på länge och knappt känner igen Oleg, sonen till Harrys stora kärlek Rakel.

I Oslo har polisen samordnat en stor insats mot narkotikaförsäljningen på gatorna och lyckats minska heroinet kraftigt. Men i dess ställe har fiolin dykt upp, en drog som ger färre dödsfall men är desto mer beroendeframkallande. Det som från början såg ut som ett vanligt drogrelaterat mord växer till en omfattning som Harry inte kunnat förutse. Ett välorganiserat, våldsamt och väldigt farligt nätverk styr Oslo med järnhand. Ingen vill komma i deras väg och ingen vill avslöja något om dem eftersom det är med livet som insats. Men alla spår pekar i en riktning till mycket högt uppsatta personer i staden.

Alltsedan jag hörde att en nionde bok om kommissarie Harry Hole var på gång har jag sett fram emot att få läsa den. Att återigen få följa den mer eller mindre aktive polisens destruktiva liv gjorde mig inte heller denna gång besviken.

Gengångare håller samma höga språkkvalitet som de tidigare böcker som Nesbø skrivit. Det är en deckare med snabba vändningar, många spår att följa och en sak jag verkligen uppskattar är hur Nesbøs huvudperson inte på något sätt är en oövervinnelig hjälte. Speciellt när jag reagerar på något han just gjort och hinner tänka - Men hallå, det går ju inte, så kommer beskrivningen eller förklaringen i detalj direkt efter. Jag lämnas inte kvar med några irriterande frågor utan kan läsa vidare nöjd och belåten.

Nesbø skriver verkligen för oss läsare.

Slutet är ruskigt bra och om du inte läst de tidigare böckerna om Harry Hole rekommenderar jag att du börjar med den första och läser hela serien, de är helt klart värda sin tid.
- vs -