2013-07-18

Kom ska vi tycka om varandra, Hans Koppel - Recension!

Jag har läst boken Kom ska vi tycka om varandra av Hans Koppel och här följer mitt omdöme.
Spoilervarning i nedanstående baksidestext.
Utgiven av Pocketförlaget.

- Jag trodde inte att du skulle komma, sa han. Anna gick in, ville inte stå kvar i korridoren riskera att någon såg henne.
- Alltså, jag gör inte sånt här. Jag är lyckligt gift, vi har en dotter.
Erik tittade på henne, nickade.- Okej. Han sa inget mer, försökte inte övertala henne att stanna. Anna trampade rastlöst på stället, fyllde lungorna med luft. Andningen var hackig, nästan upprörd. Erik tog ett steg mot henne.
- Inga förpliktelser, sa han.
Anna vred huvudet, tittade ner i golvet, kände hans hand över höften.

Anna Stenberg har en tillfällig affär med en ung man när hon är på konferens. Men det är något med honom som inte stämmer och snart är hela hennes tillvaro hotad. Ett litet felsteg som får ödesdigra konsekvenser …
Bokens sensmoral är mycket tydlig och gör sitt intåg redan från början. 

Kom ska vi tycka om varandra är uppdelad i många korta kapitel, oftast två sidor vilket gör att det är lätt att fastna. Bara ett kapitel till, bara ett till... Jag läste ut boken på några timmar. 

Handlingen är spännande men en bit in i boken blir det hela väl förutsägbart. 

Det hela går överstyr, vrålar galenskap och där falnar mitt intresse. Det blir för simpelt och trist och jag tänker ofta att det är en för enkel utväg att bara förklara ett galet beteende med taskig barndom som bidragit till sinnesförvirring. 

Visst är det tillfredsställande att en person som gör galna handlingar är just galen men det är inte speciellt givande för mig som läsare.

Att författaren även skriver manus är inget som undgår läsaren, det hela känns lite som en film och de nyanseringar som vanligen skiljer en bok från ett manus saknas tyvärr.

Kom ska vi tycka om varandra är en snabbläst, delvis spännande bok men inget jag rekommenderar till någon som kräver lite mer av en thriller än den allra enklaste utvägen.
- vs -

1 kommentar:

  1. KAnske en bok för mig? Älskar lättlästa böcker som man har svårt att slita sig från :)

    Nu hoppas jag sommaren kommer till oss också! För nu saknar jag det där med att packa ihop en fikakorg och spendera dagen ute vid en sjö. Men eftersom till och med hunden verkar byta päls redan så kanske är det hösten som kommit ;)

    Kram

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!