2013-07-07

Rabarber, jordgubbar & tandlossning!

Vi har haft turen (skickligheten?) att få en solig helg och har varit på en hel del familjeaktiviteter. Igår fick dessutom huset ytterligare en sida målad vilket kommer fortsätta under dagen.

Vi har även kokat favoritsylten Rabarber & Jordgubb efter att ha fått tag i finfina jordgubbar till ett toppenpris, det var gårdagens men det var inget fel på dem. Annars kan jag bli ganska snål med färska jordgubbar, vill äta upp dem med andakt (eller grädde) som de är och inte "slösa bort" dem på sylt.
Rabarber- & Jordgubbssylt!

Busenkelt att göra själv.
1 del Rabarber
1,5 del Jordgubbar
Syltsocker enligt vikt, se förpackningen.

Mixa bären och koka tillsammans med sockret i fem minuter. Häll på värmda glasburkar och låt svalna. Klart!

Mellan har äntligen tappat sin första tand. Hans fyra mittentänder, två uppe och två nere, har varit superlösa länge men han är rätt mesig och vågar inte vicka på dem eller bita hårda saker så de har fått sitta lite för länge.

Igår bet han dock i en yoghurtglass hans storasyster gjort och plötsligt föll en tand ut. Nu hoppas jag att de andra tre får rasa ut lika smidigt.

Dessutom hade hans tappade tand helt magiskt förvandlats till en tiokrona över natten, vilken grej!

Vad ska du göra en julisöndag som denna?
- vs -

4 kommentarer:

  1. Sylten lät helt ljuvlig kram Diana

    SvaraRadera
  2. Jag älskar färska jordgubbar, men sylt är bannemej inte dumt det heller !
    Jag tänkte åka till jordgubbsplockningen med viggo någon dag, men inte när solen gassar som mest
    - då vill jag bara njuta !!
    kram

    SvaraRadera
  3. Det där lät riktigt gott! Själv ska jag testa mig på att koka rabarbersaft. Lät både enkelt och gott vet jag att det är :)

    Visst var faten fin! Älskar Stig Lindbergs design och bli lika glad varje gång jag lyckas "snubbla" över nåt av han på loppisar :)

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!