2013-07-16

Sköldkörtel, Hjärtklappning & Blodvärden!

Jag har börjat få hjärtklappning igen. Mitt låga blodtryck har normalt visat sig genom yrsel när jag reser mig upp, ett lätt flimmer och svimningskänsla som försvinner om jag stannar upp och blundar en stund.

Numer får jag dessutom hjärtklappning och blir andfådd av att göra ingenting. Graviditeten kan ju sänka trycket ytterligare och det beror säkert på det men jag blir ändå fundersam. Hjärtklappningen kommer ofta och oväntat.

Mina TSH-värden ligger enligt de senaste proven, efter höjning av Levaxindosen, på en bra nivå. Därför ska det inte påverka blodtrycket men när jag fick blodtrycksfall i somras kopplade jag ihop det med både LCHF-dieten, mitt redan låga blodtryck och Levaxindosen. 

Nu var det här något jag inte fick bekräftat men jag tycker fortfarande att det är konstigt att en stor viktminskning inte påverkat blodmängden i kroppen.

Det första TSH-värde, som togs i samband med graviditeten, låg på 16 och den ska normalt hamna på 0,3-0,4. Hur är det möjligt?

Hela den här djungeln med sköldkörtelhormon är förvirrande. Jag får mail då och då med nya rön och saker jag gärna skulle vilja att min läkare går igenom med mig men jag fick klart och tydligt veta att "i det här länet" kontrolleras endast de mest grundläggande värdena (sköldkörtelhormonerna T3 och T4) och inte de extra man kan få mer information av.

Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med mina funderingar men jag lutar åt att gå till en privat läkare, gärna en endokrinolog, efter graviditet och eventuell amning för att reda ut alla olika värden och begrepp. Just att jag saknar sköldkörtel helt gör sin skillnad när man oftast bara hör om Hypertyreos eller Hypotyreos.

Jag ska naturligtvis ta upp hjärtklappningen nästa gång jag besöker MVC för att se vad barnmorskan säger, kanske får jag även träffa min husläkare och kan då pressa honom ytterligare. 

Det är frustrerande att inte få information när det ändå handlar om min egen kropp och där svaren, en vanlig Googledoktor som jag själv, inte finns att hitta på nätet.
- vs -

1 kommentar:

  1. Hej alla ni som läser här!

    Om det är någon som känner sig manad att skriva ett gästinlägg i bloggen om sina upplevelser med olika problem som rör sköldkörteln är ni varmt välkomna. Maila mig i så fall på vittellersvart@gmail.com.

    Du får gärna vara anonym men då det är så många som hittar till min blogg via sköldkörtel-sökningar tror jag att fler skulle tycka om att läsa om era olika upplevelser där ni sedan kan svara på eventuella frågor i kommentarsfältet.

    Jag hoppas höra från er!

    Mvh Anna

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!