2013-08-23

Att vara grön...

Jag är inte alls så grön som jag skulle kunna vara, som jag borde vara. När det gäller det mesta i livet tycker jag om att göra det lätt för mig, hitta genvägar och välja enkla lösningar.

När det gäller att tänka ekologiskt så har många företag gjort det lätt för oss att göra ett grönare val. Det finns Krav-, Svanen- EcoCert-, EcoLabel och en hel del andra miljömärkningar vi kan ta hjälp av. Och det gör jag för det mesta. Sedan är det så att ibland får plånboken styra och då väljer jag inte alltid produkten med den bästa ekologiska eller miljösnällaste märkningen. Så får det vara.


Däremot är det vissa saker som skrämmer mig mer än andra, främst eftersom jag har barn i olika storlekar, med kroppar som växer, extra känsliga för allehanda gifter och yttre påverkan av kemiska material och ämnen.


Det är ganska lätt att välja obesprutade äpplen och bananer då de oftast kommer med en tydlig märkning men när det kommer till artificiella material och produkter är det lite svårare. Jag har skrivit om ett par av dem tidigare (här, här & här) men tycker att det är viktigt så jag tar upp det igen.
Kastrull ur GreenPans Stockholmsserie.
Drottningssylt in the making.
Teflon® (teflonmaterialet heter egentligen PFOA) är giftigt, när det hettas upp över 200 grader utsöndrar teflonet/plasten ett gift som dödar kanariefåglar. Nej, mina barn är inga pippifåglar men att det faktiskt kan döda små liv med giftiga gaser tycker jag är otäckt.
GreenPan Stockholms stekpanna med keramisk och värmeresistent beläggning rekommenderas varmt.
Inte bara teflonbelagda stekpannor och kokkärl hettas ju upp, hur är det med de numer vanliga bakformarna? De för paj och muffins, smörgås- och bordsgrillar, alla våffeljärn med teflonbeläggning?

Jag använder numer endast GreenPan-produkter som har en ofarlig beläggning. Den har samma funktion och nonstick-effekt som en Teflonyta utan de skadliga gifterna. GreenPan är en av de tillverkarna som gjort det enkelt för mig att välja grönt. 
Att byta ut ett av de element i vårt kök som i längden skadar mina barns små kroppar. Och min förstås, och lillebror i magen.

Jag använder även rostfria kokkärl och gjutjärn. Pannkakor blir ju absolut godast i gjutjärnspanna.


Det är inte min mening att låta som en moraltant men vi är nog många som inte vetat om just det här. Det kommer alarm om allt möjligt hela tiden och jag, och många med mig, orkar inte lyssna på allt. Dels för att det kräver en stor ansträngning av mig som person men också för att många larm är överdrivna och tas tillbaks när forskningen kommit lite längre.


I övrigt har jag helt valt bort icke Kravmärkta bananer (sju gifter i en ynka banan?!), vi väljer de flesta andra frukter och grönsaker i en ekologisk variant, kläder och skönhetsprodukter föredrar jag i ekologisk tappning men där får ofta priset styra. Överlag väljer jag hellre ekologiska produkter till mina barn i den mån det går, det känns viktigt för mig.


Med vad har du valt att tänka grönare i ditt hem?

- vs -

9 kommentarer:

  1. Jag får nog erkänna att jag borde bli bättre på att tänka GRÖNT över huvudtaget ! När det gäller mat gör jag det när prisgapet mellan "vanligt" och eko inte är för stort, men när det gäller andra produkter är jag vansinigt dålig på det - tyvärr !

    haha... jadu vännen, jag unnar mig faktiskt godsaker med ganska gott samvete nu för tiden. För med tanke på att jag för bara ett år sedan åt betydligt mer "skit och socker" utan att röra på mig så borde jag oavsett ligga på "plus sidan" nu ;)

    KRAM och happy friday !

    SvaraRadera
  2. Jag eller vi här hemma är faktiskt väldigt dåliga på att tänka grönt, men jag försöker att bli bättre och det är viktigt att det tas upp :) Kram och det var faktiskt väldigt skönt med lite egentid igår kväll, 2 timmar kan göra mycket.

    SvaraRadera
  3. Juste, jag glömde svara på hur det kommer sig att vi valde Michael som mellannamn och det valde vi för att både pappan och morfarn till Charlie heter Michael (och jag heter Michaela och Saga heter Michella som betyder Michael på hebreiska). Kram!

    SvaraRadera
  4. TACK för dessa kloka ord och råd! Hade ingen aning om det där med teflon... Och vi behöver en liten push att handla mer ekologiskt. Bra och tack Anna!
    Sv: Visst symboliserar havet frihet, men det jag har kommit på är att skogen på något sätt ger mig ett större lugn. Så, jag måste dit! :) Åh ja, det är underbart att känna hur den lille sparkar. Jag kommer ju aldrig att släppa skrutten när den kommit ut :) Ha nu en underbar fredag <3 Jennie

    SvaraRadera
  5. Kloka ord och jag försöker att göra gröna val när det är möjligt kram Diana

    SvaraRadera
  6. Jag väljer mer och mer grönt i smått och stort i livet. Viktigt

    SvaraRadera
  7. Vi är nog också lite smådåliga på att tänka grönt jämt men vi blir bättre och bättre. Jag visste inte heller det där om teflon, tack för tipset, verkligen bra att veta! Hoppas att du får en fin helg! Kram Linnéa

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset om GreenPan! Det känns bra med produkter som är bra för både människa och miljö!!!

    SvaraRadera
  9. Vi handlar all frukt ekologiskt, mkt av våra mejeriprodukter (tyvärr finns ju inte allt som ekologiskt), potatis OCH KAFFE och så vidare. Jag vill ha koll på vad som jag stoppar i mina ungar. Nu bor vi även på landet så nu kan man ju hålla koll på vad bönderna häromkring säljer också och om de är ekobönder.

    Jag har skrivit inlägg om de viktigaste ekovarorna. Det finner du här:
    http://blogg.alltforforaldrar.se/missjoi/2012/04/24/de-viktigaste-ekologiska-varorna/

    Senare idag kommer även ett inlägg om hur man kan bemöta myterna runt ekologiskt.
    Tack för tipset om GreenPan. Det känns väldigt viktigt!
    kram på sig

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!