2013-08-22

Första skoldagen!

Det var en något sammanbiten kille som tog bussen till sin allra första dag som skolelev. Vår lilla Ettakladdare.

Han fick sällskap av sin pappa men föräldrarna fick inte följa med under hela skoldagen, vilket jag hoppats. Vår sexåring är en försiktig kille som gärna vill veta vad som ska hända och när det ska hända. Visst måste vi föräldrar släppa taget men det är svårt, han känns ännu så pass liten.

En ny lärare, även ny för skolan, som ingen av oss känner, nytt klassrum, nya rutiner, nya förväntningar. Det är mycket för en orolig själ att smälta. Det känns iallafall bra att skolan börjar på en torsdag för mjukare start än så är nog svår att få till.

Jag och Liten blev ensamma kvar imorse och det var en underlig känsla. Jag kom på mig själv med att låsa ytterdörren och bete mig lite hukat. Sommarlovet har varat så länge att det känns halvt utan alla tre barnen hemma. Tyst, tomt och kanske lite bra?

Minns du din första skoldag?
- vs -

7 kommentarer:

  1. Nej jag kommer faktiskt inte ihåg min första skoldag men däremot kommer jag ihåg min lillebrors :))

    SvaraRadera
  2. Nej, jag kommer inte ihåg min första skoldag. Jag kanske har förträngt det ;)
    Hade han haft en bra dag i skolan då?

    SvaraRadera
  3. Jag minns den! Vad jag hade på mig, var jag satt, vem som satt mittemot och min fröken. Jag minns också att min mamma var med i början.
    Om jag hade barn skulle jag nog tycka att det var svårt att släppa iväg dem en hel dag själva direkt, jag var själv rätt blyg och det blir ju mycket nytt på en gång. Men med tiden vänjer man sig. Det kommer säkert gå jättebra för din kille!

    SvaraRadera
  4. Hoppas att han fick en bra första dag på skolan!

    Och jag minns min första skoldag. Minns att jag fick lära mig en ramsa på A "Ambulansen for till skansen och drog en apa i svansen", haha!

    SvaraRadera
  5. Nä, kommer inte ihåg.. Men kommer ju få ta emot många smås första skoldag framöver. Spännande

    Cissi
    Http://nastanperfekt.blogg.se

    SvaraRadera
  6. Jag minns min första lekisdag. Märkligt, men jag gör det.
    Åh du.. tack för att du tänker på mig några dagar i veckan. Härlig tanke ;).
    Jag kollar själv inte på serien, men nu måste jag ju banne mig kolla in det för å se hur jag e.. haha
    kram

    SvaraRadera
  7. Jag hade också tagit ledigt HELA dagen när min son skulle börja första klass i förra veckan men inte heller hos oss fick vi föräldrar vara med längre än till kl 9. Trodde att sonen skulle bli ledsen men det gick över förväntan! Han är också försiktigt och orolig inför nya saker... Svårt det där med att släppa och att göra det i lagom dos... Kram Lisa

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!