2013-08-28

Ljud i hus...

Nu har vi bott i vårt hus en tid och det är många skillnader mot lägenhetslivet. Bland de största är ljuden.

Det är en enorm fördel att kunna låta precis hur mycket vi vill, när vi vill. Det finns inga andra att behöva ta hänsyn till och det har minskat mina stressnivåer rejält. Inser att jag varit en mycket hyssjande mamma som blivit superstressad så fort de ropat, skrikit, gråtit eller ens sjungit högt. Allt för att inte göra väsen av oss, bokstavligt talat.

För att vara en bra granne och för att inte riskera att bli klagade på.

Nu får barnen härja ljudmässigt bäst de vill, eller åtminstone tills jag eller någon annan inte står ut men det är upp till oss att avgöra. Det är en så skön känsla, en lättnad att få chefa över våra egna ljud.
Om vi vill kan vi borra och spika, köra tvätt- och diskmaskin, spela musik, duscha med tillhörande sång dygnet runt om vi så önskar. Frihet!

En annan skillnad är att plötsliga, oväntade ljud någonstans i huset inte längre kan sorteras bort som "det är bara grannarna". Okända ljud bör kontrolleras, det kan ju vara en vattenläcka (sällan), eller något som ramlat ner (oftast). 

Om det så är mitt i natten och man måste ta reda på om det är något som måste åtgärdas direkt så är det bara att kliva upp. Eller börja fantisera och bli mörkrädd. Det är bara att välja.

Jag har ännu inte valt att bli mörkrädd och när något smällt till under natten har det främst varit nyfikenheten som drivit mig ur sängen. Hade jag däremot varit ensam hemma så kanske jag skulle ha varit lite mer skakig när jag kollar vad som låter.

Blir du rädd när du hör oväntade ljud?
- vs -

10 kommentarer:

  1. Ja, då blir jag rädd! Speciellt om det är på natten :) Då tänker jag för mig själv att det nog är katterna och så struntar jag i att gå upp :D

    Angående Monkey bread, jag vet faktiskt inte varför det heter så. Kan det vara för att man ska bryta loss bitar (typ som apor gör när dom letar insekter på varandra?) kanske? :)

    SvaraRadera
  2. Just att inte behöva ta hänsyn till andra måste vara en jätte skön känsla och njae, det beror på vad det är för ljud förstås men jag gillar när det låter så jag blir mer rädd om den är knäpptyst hela tiden :))

    SvaraRadera
  3. Ja, precis sådär är det att bo i hus :) kramis Diana

    SvaraRadera
  4. Jo nog blir jag rädd alltid, speciellt om ljudet kommer på natten! Brukar dock alltid gå upp och kolla vad det var, annars kan jag inte somna om :) Men friheten att kunna leva om som man vill själv väger upp för de ljuden man inte kan förklara i ett hus, det ska mycket till innan jag flyttar in in en lägenhet igen.

    SvaraRadera
  5. Det där med ljudet är något jag verkligen LÄNGTAR efter !!
    Vi bor i ett hus med mestadels ungdomar och det är ett jäkla liv här hela helgerna, och även mitt i veckan när tillfälle ges. Inte alltid jätte kul när man ska upp tidigt och jobba !!
    Sen längtar jag kanske inte riktigt lika mycket efter en gräsmatta att klippa, men man får ta det onda med det goda :)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag är glad över att inte bo i lägenhet när man har småbarn. För mina ungar är allt annat än tyst när dom drar igång med sina brottningsmatcher ;)

    Haha, tror nästan att jag måste låtsas mata kaninerna eller nåt så jag har fri sikt ner till där bussen lämnar av Edvin ;) Saken är den att jag ser inte han från huset när han klivar av och på. Och på morgonen måste han gå över vägen. Hönsmamman gilla inte det riktigt ;) Men Edvin är lugn och duktig. Så jag är säker på att han klarar av det. Det är bara jag som måste vänja mig att liten blir stor ...

    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag är extremt mörkrädd så de där oväntade ljuden som jag inte känner igen kan hålla mig vaken i timmar innan jag somnar av utmattning.... :). Men håller fullständigt med dig om frihetskänslan av att kunna låta hur mycket som helst utan att vara orolig över att störa någon :).

    Kramar

    SvaraRadera
  8. Haha för mig var det nästan tvärt om. När vi flyttade till huset så eller jo ibörjan var jag såklart ovan med de nya ljuden men här i huset är det ända stället som jag bott på och känner mig trygg. Låter galet. Men på andra ställen jag bott på så har jag haft en läskig känsla när jag gått upp på natten. Som att jag måste springa tillbaka till sängen om jag druckit vatten på natten. Här går jag helt lugnt och kännes ingen rädsla alls. Konstigt det där!
    Men hey det är UNDERBART med hus!!!

    SvaraRadera
  9. Vi har ganska nyligen flyttat till hus och jag håller fortfarande på att vänja mig att det knäpper till då och då lite här och var. Jag går inte gärna upp själv på natten då jag har rätt livlig fantasi:) fast det har faktiskt gått bättre än jag trodde att det skulle gå:) och det är väldigt skönt att slippa ta hänsyn till någon annan! Kram kram

    SvaraRadera
  10. Just det ska bli så skönt, att slippa höra ljud i väggarna från andra! Längtar så tills vi har vårt egna lilla hus :) Men visst, lite läskigt med...

    Sv: Visst är det skönt!

    Ja det är ofta många erfarenheter och reflektioner som krävs för att ta sig dit i tanken. Jag tror att det handlar om en god självkänsla snarare än självförtroende, att känna att man är bra precis som man är. Ett gott självförtroende kan, precis som du säger, uppfattas som kaxigt. Men då tror jag ofta att självkänslan är låg. Det är en hel vetenskap det här :)

    Ha en finfin torsdag <3 Jennie

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!