2013-08-26

Min graviditet vecka 23

En ocensurerad veckobok över min pågående graviditet. På måndagar går jag in i en ny vecka så det här handlar om veckan som gått.

Vecka 23

Den här lille bebisen rör sig väldigt mycket och i långa stunder. Han håller sig ganska långt ner och det kanske beror på att han ahr mer utrymme än han egentligen behöver och roar sig med morgon-, dag- och kvällsgymnastik.

Har börjat knapra Kräuterblut som jag hoppas gör skillnad för Hb-värdet, eller tröttheten då. Nästa besök hos mvc är i vecka 25.

Har börjat fundera en del på förlossningen, vet att det är tidigt än och inget jag kommer kunna styra men jag vill förbereda mig mentalt så gott det går. Som det är nu är jag mest rädd att vi inte hinner fram till sjukhuset. Och smärtan. 

Vi har ju haft så lång tid mellan våra tre barn just för att jag tidigare än så inte varit ens i närheten av redo för en ny graviditet och allt det innebär. Den här gången minns jag den senaste förlossningen alltför väl, speciellt den allra sista smärtan och paniken jag upplevde. Det gick ju så fort och det är nästan säkert att det kommer gå ännu snabbare den här gången. Det skrämmer mig.

Jag vill inte föda vid vägkanten i 30 minusgrader. Vill inte.
- vs -

6 kommentarer:

  1. Hur långt har ni till förlossningen? Att föda i bilen låter inte som en hit direkt... :D

    SvaraRadera
  2. Har ni långt till förlossnningen? Och hur snabbt fick du förra gången?
    Förstår skräcken med att föda i bilen. Den hade jag när jag väntade Tore och hade 17 mil in till förlossningen. Tur att Tore inte alls hade så bråttom ut ;)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Min etta kom jättesnabbt! Två timmar efter minsta molande var han ute! Jag fattade ingenting, jag trodde bara det var lite förvärkar men eftersom jag inte kunde känna bebisen röra sig åkte vi upp till förlossningen och tur va det för jag hann bara in på rummet och krystvärkarna var igång. Inför förlossning nummer två var jag livrädd, var så rädd att föda hemma med bara tvååringen hemma! Läkarna förstod och valde att sätta igång mig för att kunna kontrollera förloppet. Kanske vore det nåt för dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kim!

      Det är en bra idé men det som försvårar är när man skulle boka in den igångsättningen eftersom min yngsta kom tre veckor för tidigt. Det sägs ju att det går snabbare ju tätare graviditeter och när det ändå är min fjärde (!!) så kan det gå undan.

      Hur lång tid innan bf blev du startad?

      Det är ju den där rädslan, jag vet inte alls hur lång tid innan bf jag måste hålla mannen hemma, eller åtminstone nära hemmet... Lite lätt panikslaget som du säger, att vara ensam med 2-åringen och plötsligt behöva föda.

      Radera
  4. Hej!

    Ledsen för sent svar!

    Min första kom en vecka tidigare än beräknat så tre veckor innan lillebrors BF åkte jag på kontroll av livmodertappen. Första gången jag var där hade det inte hänt nåt men andra gången (2v innan BF) var jag öppen 3 cm utan att jag hade känt ett smack. Senare på eftermiddagen tog dom hinnorna och sen var allt igång...

    Blir det mer barn kommer det bli igångsättning då med.

    Hur har det gått för dig? Har du pratat med BM/läkare om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte pratat med BM ännu, tänkte vänta tills det närmar sig lite mer men då tänker jag att hon ska få kolla om det hänt något som jag inte märkt vid varje koll där i slutet. Det hade jag inte ens tänkt på om inte du nämnt det så tack. :)

      Radera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!