2013-08-30

OBH Nordica Ice Cream Box - testat!

Vi har testat Ice Cream Box från OBH Nordica, här följer vår utvärdering och några tips på egna glassvarianter.
Med Ice Cream Box kan du laga stora mängder med glass – passar perfekt för den större familjen. Ice Cream Box lagar 1.5 liter färdig glass på cirka 30 minuter, en tid som även en hel familj med otåliga glassätare klarar av att vänta. Om det inte skulle räcka med glass så medföljer en extra skål.
Jag trodde att en egen glassmaskin innebar att jag enkelt kunde göra min egen glass när som helst utan några direkta förberedelser. Så är det inte. Att jag hade de förväntningarna bör tas med i beräkningarna när man läser min recension.

Glass är en av mina stora laster, jag vill ha glass ofta och gärna med mycket nötter och choklad i olika varianter. Att ha en egen glassmaskin öppnar upp för oändliga möjligheter när det gäller smaker och olika kombinationer. Hurra!


Grundreceptet för Fransk vaniljglass ser ut såhär:

Ca 1.5 l färdig glass:
3 dl Mjölk
2 Ägg
100 g Socker (ca 1,5 dl)
3 dl Grädde
Frön från 1 vaniljstång eller 1 tsk Vaniljpulver
Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna med en kniv. Häll mjölk, vaniljfrön och den urskrapade vaniljstången i en kastrull och låt koka upp.
Vispa samman ägg och socker till en jämn smet. Ta upp vaniljstången ur den varma mjölken. Häll vaniljmjölken över ägg- och sockerblandningen i en tunn stråle medan du vispar/rör i äggblandningen.
Häll tillbaka blandningen i en kastrull och värm på svag värme till den precis börjar tjockna (samma konsistens som en vaniljsås).
Temperaturen på blandningen får inte överstiga 85 grader (då skär sig blandningen). Häll över i en skål och låt svalna (gärna i vattenbad). När blandningen svalnat, rör ner grädden (grädden ska vara ovispad) och ställ in skålen i kylen. Gärna över natten.
Blandningen måste vara kylskåpskall när den hälls ner i glassmaskinen.
När jag läste receptet blev jag först förvånad över att det var så pass krångligt. I min värld, där det mesta gärna får vara så enkelt som möjligt och innehålla så få ingredienser som möjligt, var det faktum att smeten skulle värmas upp och ske i flera etapper en överraskning, om inte besvikelse. Att smeten dessutom skulle stå kallt i flera timmar, gärna över natten, var det som förvånade mig mest. 

Jag hade ju trott att smeten kunde göras pang tjoff och sedan slängas i maskinen som med något slags eldrivet kylaggregat enkelt ger glassen rätt konsistens och kyla.


Det var därmed en till sak jag inte hade förstått. Bunken som glassen blandas i ska stå i frysen i minst 18 timmar, det är den dubbelisolerade bunken som bjuder på kyla. Det finns alltså inget maskinellt kylande i maskinen. Det är helt okej som vi bor nu men när vi hade ett frysskåp som var mindre än ett halvt så fanns det sällan utrymme för en så pass stor bunke.

När jag väl kommit över mina initiala förväntningar och tänkt om så blev läget ett annat. Glädjen att kunna välja smak helt själv är stor.

Vi har gjort följande smaker, som baserats på grundreceptet:

  • Amarula eller Bailey's - byt ut vaniljen mot ca 3 msk Amarula alt. Bailey's.
  • Choklad - finhacka choklad av valfri procenthalt och smält ner i smeten. Om du vill ha chokladkross tillsätter du det strax innan glassen är helt klar.
  • Jordgubb - tillsätt önskad mängd hackade färska jordgubbar eller jordgubbssylt. Det fungerar med alla sorters bär.
  • Choklad och nötter - tillsätt finhackad choklad i smeten. Hacka valfria nötter och häll ner strax innan glassen är helt klar.
  • Vit choklad med hallon - finhacka 100 g vit choklad, smält med smeten på plattan. Tillsätt frysta hallon strax innan glassen är färdig.
  • Dulche de Leche / Kola - koka kolasås av kondenserad mjölk och tillsätt en liten del till smeten och resterande strax innan glassen är färdig.
  • Nougat - rör ner grovhackad nougat i smeten. Extra gott att hälla i lite extra bitar när glassen nästan är klar.
Vi har även provat att göra den nya mjukglassen från Arla och det fungerade utmärkt även om ingen av oss tyckte om vare sig vanilj- eller chokladsmaken.

Det är alltså väldigt enkelt att välja sin egen smakvariant när man väl fått kläm på grundreceptet. Man kan även göra sorbet men det har vi ännu inte testat.


Det rekommenderas inte att man fryser in glassen för att äta senare då den kan bli för hård. Vi har dock frusit in överbliven glass och jag tycker att konsistensen har blivit densamma när jag tagit ut den efteråt. 


Glassens konsistens blir mjuk och fin i maskinen men smälter relativt snabbt i tallriken. Därför känns det bra att vi inte upplever några problem med att frysa in glassen igen.

Med tanke på att det inte rekommenderas att glassen fryses in då den är klar kan den ju inte förberedas längre än till smet. Det betyder att maskinen måste köras under den halvtimme det tar att få glassen klar. Fördelen är att du får bjuda på purfärsk glass men samtidigt är maskinens läte inte det trevligaste bakgrundsljudet under exempelvis en middagsbjudning. Den låter inte jättemycket men hamnar någonstans mellan en högljudd kaffebryggare och en mixerstav.

Själva maskinen har en fin ljusblå färg och form som får mig att tänka på klassiska amerikanska 50-tals-caféer. 


Maskinen är inte särskilt svår att hantera, den har några löstagbara delar som kan diskas i maskin, bunken diskas för hand och själva maskinen behöver endast torkas av efter användning. 


För att hälla i smeten, något som ska göras långsamt med maskinen startad, ska en lucka upptill öppnas. Det är ganska svårt att pricka rätt då luckan hamnar ovanför öppningen så det gäller att vara noggrann.


Blandarkniven räcker inte ända ner till botten, det blir en liten glipa mellan kniv och botten och där fastnar ett lager smet som fryser till men av uppenbara skäl inte får den vispade glasskonsistensen.


Det medföljer två bunkar vilket betyder att vi kan göra tillräckligt mycket glass som räcker till vår familj och en till men det betyder också att den färdiga bunken måste stå och vänta när den andra görs. Det går, som sagt, dock utmärkt att låta den stå i frysen under tiden.


OBH Nordicas ICE CREAM BOX är som glassmaskin bra men man bör ha i åtanke att det krävs en del förberedelser innan du sitter där med din glasskål och mumsar. Har du det tålamodet är det väl uppskattat att kunna välja bland världens alla smaker och få exakt det du själv vill ha, utan kompromisser.

OBH Nordica Ice Cream Box hittar du bland annat hos Tretti.se och Netonnet.

- vs -

2 kommentarer:

  1. Japp enkelt och snabbt ska det vara för att det ska funka för mig, vi har också en glassmaskin...kram Diana

    SvaraRadera
  2. Åh, så roligt (och ärligt) och läsa. Jag har nämligen funderat på en glassmaskin men då tror jag nästan att jag skippar det. Helst ska det vara lika enkelt som att bara springa ner en trappa till frasses och säga det man vill ha ;) Kram!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!