2013-08-20

The Tweenie!

Uttrycket tweenie passar mycket bra in på min nyblivna elvaåriga dotter. Hon är verkligen In Between barn och tonåring.

Hon hamnar ofta mellan två extremer som gör det något komplicerat för oss föräldrar att veta hur vi ska bemöta henne.

Ena stunden leks det med LPS (Littlest Pet Shop) medan det i nästa stund ska ses på PLL (Pretty Little Liars). Barbie och andra docklekar är fortfarande aktuella även om leken numer går ut på att skapa kläder och frisyrer. 

Visserligen är just Barbie en leksak som får utstå ganska hårda tag här hemma, benen bryts och lagas, det målas blåtiror och annat. Jag gillar det, det är inget puttinuttigt med det hela utan en sund könsbefriad lek.

Det ska ses på läskiga vuxenfilmer minsann, envisheten är enorm "jag klarar det, jag vet ju att det inte är på riktigt". Sedan blir elvaåringen sur för att hon inte får plats i föräldrarnas säng när hon är mörkrädd. 

De lynniga utbrotten har faktiskt avtagit så sakteliga det senaste året även om sura reaktioner ligger lite väl nära till hands. Som att en negativ reaktion är mer naturlig än en positiv, en pessimistisk förväntan om du vill.

En kaxig attityd matchas av en vilja att be om ursäkt och gärna en utförlig förklaring till varför saker sagts. 

Det måste vara väldigt förvirrande i tweenie-kroppen, viljan att vara stor slåss med viljan att vara liten. Det ska vara rättvist mellan henne och sexårige lillebror men bara när det är till hennes fördel.

Jag är inte liten längre, varför får jag inte göra det eller det?

Varför får lillebror sova inne hos er och inte jag?


Ge mig mer ansvar, men bara när jag tjänar på det.


Min tweenie är känslig, smart och rolig. Fylld med tankar och idéer, drömmar och rädslor. Hon är jobbig, påfrestande och irriterande. Vet precis vilka knappar hon ska trycka på för att göra mig galen. Hon är min förstfödda som jag är löjligt stolt över där hon sitter mittemellan vuxen- och barnvärlden. 

Jag hoppas innerligt att hon kommer ut på andra sidan med samma trygghet som hon redan utstrålar.
- vs -

5 kommentarer:

  1. Kände igen mig i många saker dom du skrev, trots det är bara min dotter 6 år.

    Kram Sanna

    SvaraRadera
  2. Jiises ! Jag kan bara tänka mig att det inte alltid är en lätt match att handskas med !
    men ack så härligt oxå mellan varven.
    Jag minns så väl när jag var tweenie... Min mamma hade fullt upp om jag säger så ;)
    Kram på dig !!

    SvaraRadera
  3. Känner igen det där, vår bonustjej är 13 :)

    Tålamod, tålamod :)

    SvaraRadera
  4. Vad himla bra du skriver. Kan inte vara lätt att vara elva år, att börja bli stor men ändå fortfarande så lite. Lite påfrestande för en mamma och pappa ibland förstår jag men hon låter väldigt härlig din dotter:) kram

    SvaraRadera
  5. Min tweenie är än så länge ganska lugn och Pll tittar han också på..:) kram Diana

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!