2013-09-15

God damned foglossning!

Trots att jag ser mig själv som en realist (läs: pessimist) så är jag riktigt glad över att jag under mina tidigare tre graviditeter inte känt av foglossning alls. Om jag gjort det har det varit så lite att jag inte ens minns det.

Den här gången är det ju lite annorlunda.

Mitt första graviditetssymtom var att jag fick ont vid stillasittande. Det var inget jag upplevt tidigare och förstod inte vad det berodde på förrän jag insåg att jag var gravid och läste om det.

Nu har foglossningen varit kännbar men hanterlig. Den har visat sig mest när jag rört mig mycket, burit och lyft eller när jag åkt bil och suttit länge.

Jag har länge undvikit att böja mig ner eftersom det varit den rörelse som känts av direkt, andra rörelser har gjort ont först efter en stund.

Tills idag.

Jag skulle hänga upp barnens kläder och ställa iordning skor i hallen när det plötsligt högg till i ryggslutet och jag sjönk ihop på golvet. Där försökte jag slappna av och resa mig långsamt för att se vad som hänt. Det gjorde förbannat ont så fort jag försökte räta upp mig men tillslut kände jag mig så himla dum där på golvet att det bara var att resa på sig. 

Stående ställning fungerade men frustrationen i att jag inte kunde röra mig som jag ville gjorde mig jätteledsen. Gråtledsen. Naturligtvis fick jag lägligt nog hjärtklappning och var tvungen att sätta mig ner för att inte svimma.

Satte mig försiktigt på sängen men det gjorde så ont och kändes mest som att höften mosades, liksom knastrade och rasade isär. Till slut fick min man komma och hjälpa mig att hitta en fungerande ställning. Det blev raklång på rygg. Blickstilla.

Där somnade jag i någon slags utmattning, säkert både på grund av den allmäna smärtan, bihåleinflammationen som håller mig vaken om nätterna. Vilket i och för sig Liten gjort de senaste 20 månaderna och graviditetens kissnödighetsperiod likaså. Inte mycket sammanhängande sömn alltså.

När jag sedan vaknar hoppades jag ju att smärtan avtagit och att det var något tillfälligt men sådan tur hade jag inte den här gången. Hela dagen idag har jag antingen stått upp och rört mig sakta och koncentrerat eller legat ner. 

Läser följande på 1177.se:
Råd och tips som kan underlätta och minska smärtan
  • Eftersom smärtan utlöses av påfrestningar på bäckenet, ska man försöka avstå från de rörelser som belastar. Man kan till exempel skona kroppen genom att gärna stå i stället för att sitta och då belasta hela foten jämnt med tyngdpunkten över hålfoten.
  • använda stadiga skor, helst med sviktande sula, och inte använda träskor eller skor med höga klackar.
  • inte böja eller vrida i ryggen, utan hela tiden låta näsan peka i samma riktning som tårna.
  • ha ordentligt stöd i svanken när man sitter ner eller kör bil, till exempel genom att använda en kudde i ryggen.
  • variera sittställning ofta, inte korsa benen och inte sitta still för länge.
  • inte sitta i djupa soffor eller stolar så att man förlorar stödet i svanken och det blir svårt att ta sig upp och ner utan att böja och vrida i ryggen.
  • resa sig från sängen sidlänges, genom att först lägga sig på sidan med benen tätt intill varandra och sedan skjuta sig upp med hjälp av armbågen och handen.
  • sitta ner när man tar på sig byxor, strumpor och skor så att man böjer ryggen så lite som möjligt,
  • gå i trappor ett steg i taget och sätta båda fötterna på samma trappsteg innan man tar nästa steg, eller ta hissen.
  • gå med korta steg och ta flera små promenader i stället för en lång.
  • man försöker att inte ha fötterna bredare isär än vad axlarna är när man går.
  • cykla i stället för att gå.
  • crawla eller simma på rygg på ett sådant sätt att benen alltid är ihop, i stället för bröstsim.
  • undvika att lyfta och bära tungt, framför allt när man har ryggen böjd eller vriden.
  • lägga en extra madrass i sängen eftersom det är bättre att ligga för mjukt än för hårt.
  • sova med en kudde mellan knäna för att belasta bäckenet så lite som möjligt.
  • använda sidenlakan och sidenpyjamas som gör det lättare att vända sig i sängen.
  • pröva avslappning, försiktig massage och varma bad kan hjälpa spända muskler att slappna av.

Det är mycket att tänka på men just kombinationen av den här rörelsebegränsande smärtan och att behöva springa på toa stup i kvarten och samtidigt ta hand om en liten tjej som vill bäras till och från är det som är mest frustrerande. Jag hoppas ju fortfarande att det är tillfälligt och att det släppt imorgon för annars vet jag inte hur vi ska kunna hålla ordning på familjen de närmaste tre månaderna. På riktigt, det blir skitsvårt. 

Sedan kan jag ju ta mina positiva tankar och kräva sidenlakan och beklaga mig högljutt över att jag inte kan tömma diskmaskinen, dammsuga eller hänga tvätt, stackars mig...
- vs -

5 kommentarer:

  1. haha... det där med tjälknulen fick mig att skratta högt !
    Ibland gör man lixom bara utan att tänka.. ?!

    Fy för foglossning !
    Jag var lycklig förskonad från allt sånt med Viggo, men jag kan bara tänka mig smärtan !!

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Har haft det alla 3 ggr stor kram till dig/Diana

    SvaraRadera
  3. Usch det är inte kul någonstans med foglossning! Du kan inte prova akupunktur eller något som sägs hjälpa??

    KRAM

    SvaraRadera
  4. Jättekram! Och lyd alla råden slaviskt, lyft inget gör precis som sjukgymnast och råd säger, använd bälte om du kan/har och var jätteförsiktig! Jag räknade iskallt med att "äh, de försvinner sen när bebis är ute" och bar lite mer på Emma.. Men icke, nu är det över 1 år med foglossning och av de månaderna har hon varit ute i snart 8 ;/

    Http://nastanperfekt.blogg.se

    SvaraRadera
  5. Åh det är en riktig plåga. Jag har köpt ett midjeband som hjälper till att stötta upp.. Men det är hemskt att man kan få sån smärta att kroppen reagerar med att svimma eller kräkas.. Försök ta det lugnt. Jättesvårt men det är det enda som verkligen hjälper..

    Å tack för de fina fina orden om min blogg. Jag blir såå glad! Att sprida glädje är det finaste jag vet :)

    <3 Jennie

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!