2013-09-12

Jag vet! Presentförpackning - recension!

Liten har fått presentförpackningen Jag vet! av Ingela P Arrhenius och här följer vår utvärdering.
Utgiven av Rabén & Sjögren.
Förgyll läs- och matstunden med färgstarka pekböcker och praktisk haklapp. Fin presentförpackning med fyra pekböcker i den populära serien Jag vet! av Ingela P Arrhenius. I böckerna får vi följa de oemotståndliga djuren - räven, apan, björnen, tigern, grisen, elefanten, koalan och kaninen - när de äter, klär på sig, leker och går och lägger sig. Maxat med färg, form och stil. Oemotståndligt för både vuxna och barn!

Med böckerna följer också en praktisk haklapp med klassiskt Arrheniusmotiv. Vem vill inte äta upp sin gröt med Ingela P:s fräna tiger under hakan?
Personligen har jag alltid varit förtjust i pekböcker. Tyvärr finns det en uppsjö med riktigt usla böcker för små barn, med otydliga irrelevanta bilder och jag har även hittat en bok där det står fel art under ett djur. 

Däremot är det så att när en pekbok är bra är den oftast riktigt bra.

Jag vet! består av en serie riktigt bra pekböcker. 

Tydliga, fina bilder med tilltalande färger i alla möjliga nyanser. Alla bilder är dessutom skönt befriade från könsuppdelade färger/figurer. De olika djuren har personlighet och är både söta och intressanta.

Samtliga fyra teman kan varenda småtting relatera till; Vi lägger oss, Vi klär på oss, Vi äter mat och Vi leker

Det är bra kvalitet på böckerna, trots att Liten gjort sitt bästa med att suga på dem så har hörnen fortfarande samma form som från början. Hårda böcker ska ju smakas på och då är det en stor fördel om de inte smälter och lossar färg.
Det går även bra att läsa upp och ner.
Litens båda äldre syskon, även brorsan som ännu bara läser litegrann, tycker om att läsa böckerna tillsammans med sin lillasyster. De pekar, pratar och hittar på små historier kring djuren.

Haklappen är fin, mjuk och användbar, tyvärr stämmer inte tvättråden eftersom trycket försvinner vid maskintvätt i 40 grader. Det är nog bäst att endast skölja av den för hand.

Det är en perfekt present med sin fina förpackning, böckerna syns på ena sidan och haklappen på den andra. Det går även att köpa böckerna separat.

Jag och Liten rekommenderar varmt samtliga fyra böcker till ett litet barn (0-3 år) i din närhet.
- vs -

4 kommentarer:

  1. Åh dom böckerna vill jag ha!! Älskar Ingela P Arrhenius så dom passar ju lika fint på en tavellist som en fin detalj i barnrummet också ;)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Å tittat på dem. Kanske man ska slå till då ;)

    Http://nastanperfekt.blogg.se

    SvaraRadera
  3. Jag såg dom tidigare och tycker dom verkar sås söta, härligt att liten blev nöjd :)

    SvaraRadera
  4. Jättefina böcker! Bra att de är läsvärda också såklart :-)

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!