2013-09-19

Måste vi ha syskonvagn?

Ni som har fått barn tätt, har ni känt er tvungna att ha en tvillingvagn?

Liten kommer precis ha hunnit bli två år när bebis kommer. 

Vi har en duovagn nu som Liten använder till att sova middag i, knappt något annat. Vi går sällan på promenader eller liknande och eftersom vi oftast är två vuxna brukar vi bära henne om det behövs. 

Trots att vi pratat om att skaffa en bärstol ända sedan vi fick vårt första barn för elva år sen så har vi ingen. Vet inte vad motståndet kommer ifrån men en bärstol borde ju kunna kompensera bristen på vagnplats för Liten. Det är visserligen inget hon kan sova speciellt bekvämt i men det går väl?

När lillebror kommer har jag tänkt att vår nuvarande vagn ska få ha liggdelen på och få vara inomhus mesta tiden. Bra att ha honom nära och lite högt och här bor vi så pass rymligt att det kommer funka att rulla omkring honom i den.

Ståbräda? Jo, det är en god idé men jag är ändå osäker på hur en sådan fungerar i snömodden.

Om vi hade bott kvar i stan hade en tvillingvagn inte varit något att snacka om, det hade känts självklart eftersom vi då hade tagit promenader till dagis, affärer, skolan osv.

Det kanske är enklast att vänta tills lillebror kommit och se hur behovet kommer se ut. Det kommer ju vara vinter och då åker Liten pulka oftare än vagn ändå.

Tips emottages dock i vilket fall!
-vs -

6 kommentarer:

  1. Vi köpte en syskonvagn är Elvin kom, användes knappt så vi sålde den. Köpte en när Vide kom, för "nu när det är tre ungar så borde det vara praktiskt", men vi sålde den med inom någon månad. Oftast har de större velat gå själv, och i nödfall har dom kunnat sitta på fotdelen framför bebisen. Ståbräda testade vi till Noah och det gick bra när han ville, men ville han inte så kunde han bara kliva av i farten och det slutade ju med en ledsen kille på backen :P
    Vi går inte många promenader, utan det är fram och tillbaka till dagis och det är bara ett par hundra meter. Hade vi använt vagn oftare så kanske att syskonvagnen hade fått vara kvar...kanske inte..... :P
    Ni löser det ;)

    Kramar!!

    SvaraRadera
  2. Vi köpte en billig syskonvagn när Tore föddes och den användes mycket. Den är stor och klumpig så det är inget man går in på affärer med, men vill man ta en promenad så fungerar den utmärkt :)

    Nu har vi en ståbräda med, den har vi använt (dom gånger vi kommit ihåg den) när man farit på en shoppingresa. Och både grabbarna har nästan slagits om att få stå på den ;)

    Men kanske bärsjal/sele fungerar till lillebror och sittvagn till liten? För jag är verkligen för att bära bebis tätt och det är ju något dom gillar med :)

    SvaraRadera
  3. Jag hade samma funderingar när jag väntade lillebror. Det är 20 månader mellan barnen och vi bor ute på landet med grusväg. Ska vi någon längre stans, exempelvis handla eller lämna på dagis måste vi ta bilen. När storebror var liten gick vi ofta på promenad med vagn, men han tappade lusten att sitta i vagn ganska snart efter att han lärt sig att gå, det blev för tråkigt. Eftersom vi inte kom iväg så långt så bestämde vi oss för att vänta och se om det fanns något behov för syskonvagn. Det gjorde det inte utan vi gick på så långa promenader som storebror orkade, och ville vi gå längre så använde vi ståbräda. Han gillar ståbrädan och den funkar på grusväg och även i snö och modd. Det blir ju lite tyngre, men det får man väl se som lite träning :) Jag har också haft med bärsjalen ibland för att kunna ha lillebror där om storebror vill åka vagn, men det har faktiskt aldrig behövts. (Lillebror är nu 14 månader.)

    Ett tips (kanske inte behövs för dig och dina barn, men för oss var det bra) är att ta undan vagnen ett par veckor/månader innan bebis kommer, så att inte Liten tycker att bebis tar hens vagn...

    SvaraRadera
  4. Vi köpte en begagnad urban jungle! Den används fortfarande flitigt (nu är barnen 3 år och 1 år). Jag skulle inte vilja vara utan den. Jag går överallt och treåringen orkar inte alltid gå så länge. Men är du inte ute och går så mycket kanske det är onödigt.

    Jag hade väntat om jag varit du, känner du att det finns ett behov så köp sen! Det är ju så lätt att man köper på sig en massa som man inte behöver!

    SvaraRadera
  5. Vänta och se! Jag har kört ståbräda i snömodd och det funkar.. Annars kan man ju köra sele till bebis och vagn till liten? Jag har även kört ner båda barnen i sitt vagn och lagt Alice i Emmas knä kortare sträckor när hon var ny... Nu var ju iofs Emma nästan 3 när Alice kom, men ändå...

    Http://nastanperfekt.blogg.se

    SvaraRadera
  6. Jag skulle tipsa om att vänta lite och kolla om behovet finns! Det är 21 månader mellan våra tjejer och vi var lite osäkra på om det skulle behövas en syskonvagn. Kanske skulle stora tjejen inte vilja åka så mycket vagn?
    Vi bor ju i ett samhälle, men är utan körkort, så vart vi än ska så måste vi gå. Till slut fick jag vänta in sambon och så fick vi ta varsin; han fick ta den stora i sulky och jag den lilla i vagnen. Så för vår del var syskonvagn ett måste. Det blev en billig babytravel dublin från blocket. Jättesmidig och funkar hur bra som helst! Ska vi bara till dagis som ligger här bredvid så går Zelda och vi tar bara "vanliga" vagnen till Lily, men ska vi lite längre så blir det syskonvagnen :) Enda nackdelen är att jag inte kan vända Lily mot mej i den så vi använder liggdelen så länge som går..

    Hoppas ni kommer fram till vad som passar bäst för just er! Kram, Ingrid

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!