2013-10-11

Aloe Vera & Fredag!

Häromdagen planterade jag och Mellan om våra Aloe Vera-plantor, de växer som ogräs och kryper sakta ur sina krukor. Mellan är väldigt imponerad av växtens helande egenskaper och envisas med att leta efter upp ett litet sår och smeta in med saften. Såret  läker medan han ser på, det du!
Två av många nyplanterade växter som enligt uppgift:
- Tillför fukt
- Har en naturligt renande effekt
- Stimulerar nyproduktion av celler och påskyndar sårläkning
- Är smärtstillande
- Är svampdödande
- Bryter ned död vävnad
- Är naturligt antiinflammatorisk
- Tränger igenom vävnad
- Ökar blodtillströmningen till huden
- Motverkar och lindrar klåda
- Innehåller sex antiseptiska verkningsämnen
 - Stöder immunsystemet.
Naturligtvis kommer tusen andra frågor om hur Aloe Vera fungerar, vad det är bra för och vad det innehåller. Frågor jag inte har svar på och har varit alldeles för upptagen lat för att ta reda på så jag gör det nu.

På Mellans begäran får även ni ta del av lite information kring Aloe Vera.

Det sägs att Aloen använts i tusentals år och är den mest näringsrika växterna som finns. Den innehåller bland annat:

Vitaminer Gelén innehåller ett mångfald vitaminer. De viktigaste är antioxidanterna, vitaminerna C, E och Betakaroten. Aloen är också en av de få plantor som innehåller vitamin B12.
Mineraler I Aloeplantan finns en mängd mineraler som magnesium, mangan, zink, koppar, krom, kalcium natrium och järn.
Aminosyror Människokroppen behöver 22 aminosyror för att producera proteiner. Aloe Veragelén innehåller 20 av dessa. Viktigast är att gelén har sju av de åtta livsviktiga aminosyror som människans kropp inte själv kan tillverka och som därför måste tillföras som mat.
Sockerarter Aloe Veran innehåller den viktiga långa kedjan av polysackarider som påverkar immunförsvaret och ökar kroppens upptagningsförmåga.
Enzymer - Aloe Vera innehåller även lipaser och proteaser, ämnen som bryter ner maten och hjälper matsmältningen. Det finns även sk caroxypepitedius som påverkar den inflammatoriska processen.
Växtsteroider Aloen innehåller de huvudgrupperna som har kraftfulla anti-inflammatoriska komponenter.
Lingnibu Denna träsubstans ger Aloen dess penetrerande förmåga att tränga djupt ner i huden.
Saponiner - Aloens tvålsubstanser har starkt anti-mikrobisk effekt på bakterier, virus, svamp och jäst som candida och torsk.
Antraquinoner De viktigaste är aloin och emodin. Dessa är tillsammans starkt smärtstillande och välkända för att motverka bakterier och virus. Antraquinoner är, i ren form starkt laxativa.
Salicylsyra Denna aspirinliknande komponent motverkar inflammationer och hjälper till att bryta ner döda vävnader när den används utvärtes.
Sådärja, nu ska jag bara göra om den informationen så att den passar en sexåring och föra vidare. Easier said than done.

Det är fredag och jag inbillar mig att förkylningen lättat något, jag blir fortfarande täppt på nätterna och bestulen på härlig sömn men dagarna känns lättare. Imorgon ska jag jobba hela dagen och hoppas slippa gömma an siktet i näsdukar hela tiden, det räcker att jag som höggravid ändå ständigt måste springa och kissa.

Fredag som sagt, en kväll i soffläge med någon hemskt onyttig läsk och choklad. Så får det blir. Vad gör ni ikväll?
- vs -

5 kommentarer:

  1. Har en tävling på min blogg där du kan vinna en valfri babydress från likeakid.se. Var gärna med och tävla om en underbar dress! :)

    http://deborapersson.bloggplatsen.se/2013/10/11/10258074-tavling-vinn-en-valfri-babydress/

    SvaraRadera
  2. Sådär såg vår kväll också ut, cola att dricka och så åt vi upp nästan alla chokladbollar jag gjort tidigare under dagen :D Gott var det iallafall även fast det inte känns så himla bra just nu ;D

    SvaraRadera
  3. Dom där blommorna gillar jag, lättsam och växer som ogräs trots "vanvård" det är såna blommor som överlever här ;)

    Haha, här är en till som glor ... och hon med ungarna i svanken, jag skulle inte kunna sluta se och undra "varför".

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag använder många Aloe Vera produkter nu och de är jättebra!

    Anette Carlsson

    SvaraRadera
  5. Jag som inte alls har speciellt gröna fingrar gillar dom där blommorna rejält då dom är rätt så lättsamma :-) Och du gav mig en idé, kanske jag borde fråga hur "momme" ställer sig inför att virka några till snuttisar.

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!