2013-10-14

Min graviditet vecka 30

En ocensurerad veckobok över min pågående graviditet. På måndagar går jag in i en ny vecka så det här handlar om veckan som gått.

Vecka 30

Missade förra veckans MVC-koll, orkade inte åka iväg. Har numer hosta och nästäppa som ger huvudvärk och sammandragningar. Bokade ett nytt besök till vecka 31.

Den förbannade förkylningen är värst nattetid, tror att nästäppan trivs när jag ligger ner och jag måste gå upp och spraya flera gånger/natt. Så trött, trött att jag går in i väggar och snubblar den korta vägen till badrummet.

Att jag på grund av magens tryck på någonting inte kan ligga på rygg gör det ännu svårare, skulle vilja ligga högt för att underlätta nästäppan men då kan jag inte andas av andra anledningar. Dessa krämpor...

I slutet av veckan jobbar jag ett tiotimmarspass och kände under dagen och efteråt att det var i längsta laget. Minibror sparkade rätt ofta och sammandragningar påminde mig om att kroppen behövde vila. Jag växlade mellan att stå och sitta och försökte att inte göra för många lyft och rörelser i sidled. Det är svårt när jag vill sköta mitt jobb samtidigt som det är känns superviktigt att lyssna på kroppen. Om det blir mer jobb, får se vad min läkare säger om sjukskrivningen i veckan, så måste jag se till att det blir kortare pass.

Har försökt ta reda på skillnaden mellan förvärkar och the real deal, följande text tyckte jag förklarade tydligt. Klistrat från Tryggabarn.nu.
Alla kvinnor har förvärkar under graviditeten. De är mer eller mindre starka och olika kvinnor känner av dem mer eller mindre. Förvärkarna upplevs som att livmodern blir hård och att man känner att det pressar och trycker nedåt. I regel tilltar de i slutet av graviditeten och är vanligare hos omföderskor än hos förstföderskor. Trycket och pressen kan vara mycket uttalade och upplevas som obehagliga men är i regel inte förenade med ren smärta.
Även om man har täta ”värkar” som kommer regelbundet och upplevs något smärtsamma men efter några timmar försvinner för ett längre uppehåll, så handlar det troligtvis fortfarande om förvärkar, och förlossningen har ännu inte kommit igång.
Förlossningsvärkar är alltid förknippade med någon form av smärta, men den kan variera mycket i intensitet och upplevs mycket olika av olika kvinnor. Ofta börjar smärtan i ryggen för att sprida sig framåt till nedre delen av livmodern och ibland ner i låren. F
Förlossningsvärkarna ökar – till skillnad från förvärkarna - i styrka, längd och täthet. Ytterligare ett tecken på att det är förlossningsvärkar är att de tilltar i styrka när man är upprätt och rör på sig.
- vs -

5 kommentarer:

  1. Vännen då, du kämpar på bra. Jag hade inte nästäppa under min graviditet men hade också väldigt svårt att sova. Hur jag än låg tryckte bebis på och det kändes väldigt otäckt. Sen att jag låg och spydde hela graviditeten (nästan) gjorde det inte lättare. Sammandragningar fick jag rätt tidigt och fick inte röra mig så mycket. Ja, vad utstår man inte för sina barn...;) Inte jättemånga veckor kvar nu, även om det säkert känns så för dig förstår jag;) Många kramar till dig <3 Tack för din fina kommentar inne hos mig! <3

    SvaraRadera
  2. Krya på dig och det är bra att du lyssnar på kroppen! Nu är det inte långt kvar :)

    Tack snälla du! <3 Jennie

    SvaraRadera
  3. Stackare!! Det är verkligen en envis förkylning du åkt på !!
    Krya på dig nu :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Åh, din stackare skickar över en stor kram/Diana

    SvaraRadera
  5. Ja 10 timmars pass känns ju lite jobbigt även fast man inte är gravid. Hoppas du får gå ner i tid lite... Hur länge till hade du tänkt jobba?

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!