2013-10-26

NASHI Argan Dry Oil Perfect Body - testat!

Under hösten har jag testa två olika arganbaserade multipurposeoljor. Jag recenserade från Marilou BIO Argan Huile Exquise här och nu NASHI. Då de är så lika i sina funktioner väljer jag att jämföra de två i den här utvärderingen.
Nashi Argan Dry Oil Perfect Body En kroppsolja i sprayform som ger näring åt huden och håller den mjuk och smidig. Torroljan återfuktar huden utan att kännas kladdig och förbättrar hudtonen och elasticiteten. Den exklusiva formulan innehåller bland annat arganolja, Abyssinsk olja och antioxidanter som hjälper till att motverka hudens åldrande, reducera hudbristningar och göra huden sammetslen.
Min erfarenhet av Marilou Bios arganolja är mycket positiv och förväntningarna på NASHIs variant var därmed höga.

Den första skillnaden mellan de två är att NASHIs kommer i en glasflaska med pump. NASHI är dessutom en torrolja medan Mariloiu är en kombinerad argan- och sesamolja men dess verkningsområde är desamma.


Jag älskar pumpförpackningar och den här har en alldeles perfekt duschspray. Nashis olja är, som nämnt, torrare än Marilous och absorberas snabbare i huden.


Glasflaska, badrum (kakel, porslin) och hal olja är däremot en sämre kombination.


Båda oljorna doftar enligt beskrivningarna vanilj men jag känner inte igen Nashis doft som vanilj. Den doftar milt och rent men i mitt tycke är det inte vanilj, det är naturligtvis en smaksak så för er som inte gillar vanilj skulle med all säkerhet tycka om Nashis doft.

Marilou Bio Argan Multipurpose Oil är en arganolja som i kombination med sesamolja blir en härligt dubbelverkande olja som både skyddar och vårdar!
Denna tunna olja absorberas snabbt av huden och kan även användas till naglar och hår. Den ger även en fräsch doft tack vare att den är doftsatt med 0,1% naturlig vanilj. Tack vare sesamoljan har den en mjukgörande effekt och innehåller dessutom en naturlig solskyddsfaktor på mellan 2 och 4.

Jag som älskar vanilj föredrar Marilou BIOs doft, den är tydlig och helt ljuvlig. Jag har lärt mig att arganolja, eller olja överhuvudtaget inte är verksamt som hårinpackning eller liknande då olja kräver en levande materia för att göra gott. Håret är ju dött och för att oljan ska hela håret krävs en annan substans för att göra skillnad. Ett arganoljebaserat serum är att föredra som vårdande hårprodukt.

Däremot fungerar det ju utmärkt som glans eller helt enkelt för att ge en mjuk känsla och är inte skadligt för håret.

Båda oljorna är dryga men NASHI som har den tunna sprayfunktionen är något drygare.

Min slutsats är att de är två likvärdiga oljor när det kommer till de återfuktande och vårdande egenskaperna. När det gäller doft vinner Marilou i mitt tycke samtidigt som jag är mycket förtjust i sprayen som NASHI har. Då Marilou är helt ekologisk blir den oljan mitt val men jag kan tänka mig att det för andra kan vara doften som får avgöra.

NASHIs produkter hittar du bland annat hos Lyko och BellboxMarilou BIOs produkter hittar du bland annat hos Topformula och Eleven
- vs -

1 kommentar:

  1. Tack för tipset och utvärderingen, älskar vaniljdoft kram Diana

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!