2013-10-27

Vad händer i huset - köket!

Känner att det är dags för en liten uppdatering om vad som händer i vårt hus, rent byggmässigt. Vårt hus heter Västervik och tillverkas av Smålandsvillan.

Köket:

Egentligen är väl köket färdigt, vi har alla skåp och möbler på plats men inuti skåpen är det inte alls klart. När vi flyttade in i all hast så fick inte alla saker sin rätta plats men och jag ändrar om litegrann då och då. Det är ju inte viktigt men för helhetens skull så kommer jag inte känna mig färdig med köket förrän vi alla grejer har sina rätta platser.

Vitvarorna som medföljde husköpet är inte top of the line men de fungerar så vi kommer inte att byta ut dem ännu men efterhand vill vi uppgradera dem. Då kommer vi även välja en snyggare design på maskinerna för både diskmaskin, spis och mikrovågsugn är trist vita och plastiga.


Vi vill även köpa en induktionshäll och även om både kyl och frys fyller sina funktioner så är frysen onödigt liten invändigt och den hade gärna fått vara självafrostande. Kyl och frys sitter lite för nära varandra och kylen har en förmåga att inte stängas ordentligt och de har även en trist vit yta.

Alla fönster är ju föränderliga efter säsong så dem tycker jag om som de är. Textilier, växter och lampor byter jag när lusten faller på.


Köksön som vi byggde av IKEA-skåp och bänkskiva från Vedum är jag nöjd med. Både skåp och lådor behöver kompletteras med mjukstängande gångjärn och de ska även sorteras om och göras i ordning invändigt.

Skänken, som även den består av IKEA-skåp har en ekskiva som vi funderar på hur vi ska göra med. Det finns liksom inget annat som är ekfärgat i köket så vi vill måla den men en målad yta är inte optimalt i ett kök. Återstår att se men det lutar åt vitt på något vis.


Diskbänk och arbetsytorna därikring är något svåra att placera kaffebryggare, brödrost och annat på. Jag flyttar runt på sakerna men får inte riktigt till det. Jag vill även ha ett vägghängt diskställ för att frigöra yta men det vi hade tidigare får inte plats då den belysning som sitter under skåpen stjäl platsen.

Köket har många eluttag och det underlättar en hel del, en stor fördel med att ha ett nytt hus.

Diskhoarna har de här löstagbara dräneringarna som och jag har väldigt svårt för. De verkar vara standard numer och jag som inte tycker om att rensa där med händerna har inte mycket val. Visst är det bra att man kan låsa slasken med dem och att de går att lyfta ur men att det inte går att använda en sådan där slaskrensare stör mig.

Köksbord och stolar är ju nya och jag tycker om dem. Enkla, vita och bordet har en iläggsskiva som gör att vi lätt kan sitta tio personer utan att trängas. Med två barn på vardera kortsida får tolv plats. Det är tyvärr lite för stort för att kunna köpa färdiga dukar och löpare, en del är lite längre och fungerar (som på bilden) men för att täcka hela bordet kräver det lite arbete av mig och min symaskin.

Balkongdörren i köket har ingen gardin eller persienn och jag vet inte hur vi ska lösa det, jag vill gärna kunna dra för något ibland men samtidigt vill jag inte ha något för dörren.

Jag är nöjd med de handtag vi valde till köket. Vi har satt samma beslag på alla mäbler och det ger en helhet även om möblerna egentligen inte hör ihop. De mörkgrå kaklet som vi velade om känns som rätt beslut och samma sak med den svarta bänkskiva vi har både på köksö och arbetsbänk.

Att ha ett eget hus är så roligt, just att veta att vi får göra precis vad vi vill med allt är en oerhörd frihetskänsla. Att veta att vi i framtiden kan byta ut precis vad vi vill (som ekonomin tillåter) gör livet vuxnare, skönare och helt enkelt lyxigare.

En fördel med att vara vuxen!

- vs -

6 kommentarer:

  1. Att ha hus är verkligen r o l i g t!!:-)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Många eluttag är verkligen toppen. Det saknar jag här hemma :/

    SvaraRadera
  3. Jag förstår mig inte heller på dom där löstagbara dräneringarna. Varför har man såna? Så äckligt att rengöra dom ....... för det var "bättre förr" när man kunde ta slaskrensaren direkt och sen borta ...
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så fint !! här lever husdrömmarna fortfarande, men någon gång blir det kanske vår tur :)
    Jag tog faktiskt bara ur kärnorna ur pumpan och lät "väggarna" vara ganska tjocka !
    Kärnorna har jag däremot rostat och det blev riktigt gott :)
    KRAM

    SvaraRadera
  5. Åh, vad fint det blir ett nytt kök står på önskelistan kram Diana

    SvaraRadera
  6. Vilken hustillverkare har du/ni?
    Köket är ett Ballingslöv om jag inte ser fel?

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!