2013-11-30

En favoritmöbel!

IKEA har länge stått för majoriteten av våra möbler, främst för att de är tillgängliga och prisvärda men också enkla på det vis jag länge föredragit. Nu har jag ju gått och blivit vuxen och uppskattar gamla saker mer och mer och är glad över att ha kommit över en del möbler som funnits i släkten en längre tid.

Den här byrån har min mamma vuxit upp med. Från början var den brun och ganska trist, den där bruna 50-talsfanérytan som inte är speciellt charmig men själva möbeln har ändå varit fin. Tur för oss så har mina barns mycket handlingskraftiga morföräldrar lämnat in byrån för lackering och fick tillbaks den såhär fin. Och så fick vi den!

Pigtittaren som står ovanpå var även den brun men lackades samtidigt och kommer också från mammas barndomshem. 

Ett av byråns beslag är trasigt men det spelar mindre roll, bara en del av charmen.

Det som är så himla gulligt är att på baksidan av byrån har mamma skrivit namnet på sin katt med blyerts. Ett spår från 50-60-talet som jag hoppas alltid kommer finnas kvar och som kanske mina barn i framtiden kommer blir varma i hjärtat av när de ser det.

Till vänster står en ljusstake jag ropade in på en auktion för över 15 år sedan, även den en favorit och till höger har vi fyllt en vedkorg från min farmors gård med tidningar.

Inte bara IKEA minsann, det gillar jag.
- vs -

8 kommentarer:

  1. Men åhh vilken fin! En sån byrå har min mamma med som en man snickrade ihop till min morfars mamma. Bara berättelsen om den gör att jag hoppas på att få bli den som får ärva den en dag ;)

    jag verkligen ä l s k a r gamla möbler och just nu har jag storkoll på blocket och alla facebook annonser efter en massa möbler att fylla vardagsrum och sovrum med :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Men vilken fin! Ännu finare blir den ju av alla minnen :)

    SvaraRadera
  3. Åh så fint !! Byrån är ju helt fantastisk !
    Kul med något som är lite annorlunda :)
    Kram !!

    SvaraRadera
  4. Men ååhhh... SÅ fin. Det är ju så fint, och mysigt på något sätt med gamla möbler. Dock har vi inte allt för många av dom här hemma men kanske när vi flyttar till hus och får lite mer plats :)

    SvaraRadera
  5. Åh vad snyggt!!! :) Lessnar du så finns det en här som gärna tar emot byrån ;-)
    fint med en pigtittare, jag har letat en sådan på loppis men inte funnit något ännu.

    Ha en trevlig 1:a advent!!! Kram

    SvaraRadera
  6. Den är jättefin! Och ja, det är kul med sånt som är arvegods! Har själv en byrå+pigtittare som min morfars farfars far har gjort! Ska lägga upp bild i bloggen vid tillfälle :)

    Håller med, är så mysigt sova med sina små. En dag är de för stora och vägrar sånt, så man får passa på.

    SvaraRadera
  7. Verkligen fin! Har också "nu som vuxen" börjat uppskatta äldre möbler och andra grejer. Tyvärr har jag under flertalet flyttar under åren lyckats skänka bort mycket som jag idag ångrar men men, inget att göra åt.

    Kram!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!