2013-11-28

Kamin och storm!

Barnen turas om att vara hemma från skolan den här veckan. Det är huvudvärk, magont och allmän sjukdomskänsla - något som verkar gå just nu.
Om vi hade haft ett stort och öppet vardagsrum hade den här kaminen varit ever so dreamy. Contura 41 är namnet.
Vi ser knappt ut, snön har klätt hela huset och alla fönster är vackert frostade. Det har ömsom snöat, regnat och stormat hela veckan och så länge vi inte har behövt gå ut är det bara mysigt.

Inatt hände det som jag oroat mig för ett tag - strömmen gick. Har funderat på hur vi ska klara oss utan el under vintern när vi helt saknar en alternativ värmekälla. 
Raka, rena linjer gör att den kan försvinna in i väggen. Inga synliga rör och säkert alldeles gratis. Contura 21.
Maken har pratat om en kamin från början men jag har inte velat ha någon. Av ytliga anledningar: de sticker ut långt från väggen och tar en massa plats, är fula och kan inte flyttas på. Gillar inte sådana inventarier.

Vi måste nog ändå skaffa en. Fick syn på några smärre modeller som satt tätt mot väggen i en mer avskalad stil som till och med jag skulle gilla. Visst skulle jag även uppskatta det knastrande ljudet av brinnande ved och kommer uppskatta både utseende och funktion så småningom. Det är bara det att den enda plats där den kan stå dödar den öppna känsla som idag finns i vardagsrummet. Inte mycket att göra dock.
En nättare, högre modell också den utan synlig skorsten, den hade gärna fått vara vit eller svart. Modellen heter Contura 35.
Den kamin vi väljer måste vara så barnvänlig som det bara går, nätt och gärna med en platta av exempelvis täljsten upptill så att vi åtminstone kan värma vatten om det skulle bli nödvändigt. Naturligtvis finns det en mängd olika kaminvarianter och det är en ny värld för min del. Mycket att läsa på och ta reda på så det får bli dagens projekt som kan utföras ur soffläge - leta kaminmodell!
- vs -

4 kommentarer:

  1. Vilka fina kaminer, det låter som en bra idé där ni bor. Men jag förstår också att det kan kännas svårt att få in om en inte bor så stort. Hoppas att du hittar en som du tycker mycket om!

    Visst är Indiska en toppenaffär! Det låter som ett fint sätt att ge julklappar på. Vi ger bara till de närmsta så det funkar också bra. Hihi, tryfflar låter som en bra julklapp. Själv har jag snöat in ganska hårt på Pigall.. fast nu börjar det gå över till vaniljglass från SIA. Den är ju helt gudomlig :)

    Krya på er och ha en fin torsdag <3 Jennie

    SvaraRadera
  2. Åhh, vi skulle också vilja ha en kamin. Jag tycker det är så mysigt, men billigt är det inte tyvärr ;)

    SvaraRadera
  3. Åh, så fina kaminer och det är ju så mysigt. Det skulle jag gärna vilja ha när vi flyttar till hus :-)

    SvaraRadera
  4. Trist med sjukdom som härjar :( Hoppas ni alla är friska och krya när bebisen kommer iallafall :)
    Kamin verkar så stämningsfullt. Skulle gärna ha en, men då måste vi byta boende först så det lär inte hända ;/
    Tack för din röst! Vore toppen få vinna tapeter, det behövs verkligen fixas till en del i det här radhuset.

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!