2013-11-20

Saker vi behöver till bebisbrorsan! *UPPDATERAD*

Nu är det knappt fyra veckor kvar till bf och det mesta är klart, åtminstone beställt även om det inte kommit än. 

Babysitter är det som jag saknar mest av det som är listat nedan men om jag minns rätt så kommer säkerligen vagnen och de nya sakerna Babynest och bärsjal, vara det som används mest den första tiden.

Det är knappt nio veckor kvar till beräknad förlossning och jag känner att jag vill vara förberedd åtminstone när det gäller det praktiska. Listar sådant vi kommer behöva till den första tiden och uppdaterar efterhand. 

Även om det mest är för min egen del får det också fungera som en liten önskelista till släkt och vänner som vill köpa födelsedagspresent och/eller julklapp till skrutten när han kommer. Längtar!


Babynest - Ett Babynest har kommit, tack till mamma och hennes man!

Jag har ingen erfarenhet av ett Babynest men tänker mig att det är bra, inte minst när han ligger i vår säng.
Bild till vänster.

Spjälsäng - En vit är beställd från IKEA, ville egentligen helst ha en svart men kunde inte motivera 200 kr för en annan färg.

Gärna vit eller svart - Liten fick aldrig någon säng då vi saknade utrymme för en i lägenheten, egentligen har vi inte plats nu heller men det är en prioritering den här gången.

Madrass - Även den är beställd.

Bäddset - Klart, köpte ett vitt med färgglada apor på.  

Det finns så fina mönster på bäddset och jag vill ha ett som är ekologiskt och mjukare än mjukast. Sov-Gott Sweden har flera fina.

Spjälskydd - Även det är beställt, ett helvitt.

Kudde - En liten platt kudde finns på plats.

Babysitter - gärna en lite högre modell så att lillebror kan komma upp om Liten skulle visa kärlek lite för hårdhänt. Tänker mig Leaf by Nuna som är lite högre annars verkar BabyBjörns uppdaterade klassiker Balance Soft.
Bild nedan.
Bärsele - Vi har tidigare haft BabyBjörn och jag har gillat deras varianter. Den senaste modellen som även kan bäras på ryggen, One, är intressant. Nackdelen är att om vi får en pyttebebis igen så dröjer det ett par månader innan den kan användas och jag vill kunna ha den från början.

Bärsjal - Tack för era tips. En Tricot-slen från Babylonia är inköpt och redo att övas med.

Hittills har jag inte vågat använda bärsjal eftersom jag inte litar på mina egna knutar men det finns väl varianter som man inte kan göra fel med? En bärsjal kan väl dessutom användas från dag ett?

Nappflaska - Om amningen inte fungerar eller om han behöver ersättning. Jag gillar PES-flaskorna från Garbo & Friends.
Bild till höger.

Skötbädd - Finns, ett ergonomiskt från NG Baby. Själva skötbordet är ännu inte klart, väntar på IKEA-leveransen som även innehåller skåp för de saker som ska flyttas från den blivande skötplatsen.

Liten fick inget skötbord. Det skulle byggas ett minsann men hon är snart två år och förhoppningsvis blöjfri inom kort så jag har accepterat att det inte blev något. Minibror ska däremot få ett skötbord i tvättstugan.

Nappar, nappar, nappar - Vi har några olika varianter som ligger nedpackade i bb-väskan, modigt eller hur?

Lillebror SKA ta napp, små nappar av rågummi.

Vinteroverall - Jag tror på Isbjörn of Swedens Light Weight Baby Jumpsuit.
Bild till vänster.

Mobil - Vann en Lamaze-kanin hos Mama Beatrice som jag tror kan passa vid skötbordet, den är på väg.

Skulle vilja ha en nätt variant ovanför skötbordet, det eller någon färgglad hängande leksak.

Barnvagn, kläder, blöjor och en hel massa kärlek har vi redan samlat ihop som bara väntar på att lillebror ska komma ut göra oss sällskap.
- vs -

11 kommentarer:

  1. Ett babynest är toppen!!
    Och du, om du köper/får en bärsjal så kommer det med en dvd med hur man ska knyta och du kan ju alltid prova med en docka först. Den vi har är SÅ bra och Jennifer älskar den, det ända som är synd är att vi inte hade den ända från början :)

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Tror inte du kommer ångra en sjal, om du får en bebis som vill vara nära... Bebisen ligger tryggt och det är inte svårt att knyta

    SvaraRadera
  3. Tänk vad mycket man behöver till de små, inte konstigt att dom kostar en ca 1 miljon under de första 18 åren, eller vad det nu var...hihi! Skönt att förbereda sig lite:) Sov sött vännen! Kramar

    SvaraRadera
  4. Det blir en lång shoppalista....

    SvaraRadera
  5. Jag köpte en bärsjal "kam care design" och det har jag inte ångrat en sekund! Var också nervös över hur JAG skulle lära mig knyta den. Men efter lite träning framför youtube så lärde jag mig. Nu knyter jag den snabbt och enkelt och bönan trivs så MYCKET bättre i sjalen än i selen. Dessutom belastas nacke och rygg nästan inget alls :)

    Och hm säljer billiga och bra bebiskuddar ;)

    "Poängskåpet" är något som Edvins skola kör med. När dom är snäll och duktig får dom poängs som dom sen kan lösa in mot en sak. Edvin har redan tjänat ihop till den där läskiga luvan, pennor och tatueringar och är ruskigt nöjd över sig själv :)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Vi köpte en tricot slen, det finns olika bärsjalar i märket tricot så det finns någon sjal som passar er :)

    SvaraRadera
  7. Babynestet var bland det bästa vi har köpt, och Charlie älskade den, eller han klagade aldrig och var oftast nöjd och sen som du skriver är det toppen då dom ligger i stora sängen :)

    SvaraRadera
  8. Babynest är guld. Min mamma sydde ett till mig när felix föddes. Han sov i det i vår säng, i spjälsängen och det rymdes även i vagnen så han låg lite lagom ombonat när han var en liten liten bebis.

    SvaraRadera
  9. Härligt med dessa babysaker, vi har köpt det mesta som vi tänkt oss med. Det känns skönt för tiden rusar verkligen fram.

    Tack snälla du! Jag mår ok men tycker det är skönt att tiden går fort :) Mår du bra?

    Ha en fortsatt fin kväll <3 Jennie

    SvaraRadera
  10. Även om knuten går upp ramlar inte bebis ur, inte ens om du böjer dig fram samtidigt! Tyget "hakar" liksom fast i sig själv. Ta med den till BB så kan du mysa hud mot hud med bebis från dag ett och slipper den gräsliga plastbaljan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter betryggande, har ännu inte tagit sjalen ur förpackningen men den ska med till BB i vilket fall. :)

      Radera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!