2013-11-11

Uppdatering - värkar!

Idag gick vi alltså in i vecka 35. Jag hade oregelbundna värkar halva natten ungefär, de gav med sig vid fyratiden så jag sov sporadiskt efter det. Lillebror rör sig extra mycket under natten, det känns som att han far omkring med hela kroppen men det är troligen bara fötterna som sticker upp. 

Jag kan faktiskt ligga på rygg vid några tillfällen under natten vilket får mig att tro att bebis hastigt och lustigt har sjunkit ner en bit i magen. Det gillar jag.

Känner mig ganska lugn, både lite kall och ändå gråtmild om jag tänker lite för långt. Konstig känsla.
Min lilla blondin hjälper till med kläderna och kollar så att de passar hennes docka.
Känns konstigt att hon ganska nyligen hade många av de här plaggen på sig.
En stor fördel med nattens värkar är att maken fick tummen ur och hämtade bebiskartongen, hurra! Nu är en hög med kläder tvättade och hänger på tork redo för att packas ner i BB-väskan. Själva väskan är till och med framlagd och öppnad och jag har lyckats slänga ner ett par nappar och lite kläder till mig själv. Ibland så...

Enligt min BM så fick jag veta att ett "Samtal inför förlossningen" ska ske när man befinner sig i veckan 35. Därför har jag intensivt väntat på kallelsen för att få komma dit just den här veckan men den har inte dykt upp. Anledningen till samtalet är ju för att de ska råda mig inför den långa resan och så ska man även se hur den föregående förlossningen sett ut.

Enligt BM så räknades Litens ankomst som en halvtimmes lång (kort) förlossning vilket krockar med den två timmar långa bilresa vi måste göra för att komma till förlossningen. I det här läget finns det tydligen flera lösningar som kan diskuteras.

Då Liten kom två veckor för tidigt, natten till vecka 37, så var även det en stor anledning till samtalet, att på något ynka vis kunna styra en del av förlossningen.

Idag ringde jag för att se hur det går med min remiss och eftersom jag haft värkar var det även något jag ville prata om. Det visar sig att de bokat in mig i vecka 37. Hur tänker de då? Blir så frustrerad och får den första tid de till slut har ledig och det är först på torsdag. 

Av någon anledning hade jag helt ställt in mig på att få komma in imorgon, det var som en liten livlina men det var fullt. Nu är ju förlossningsavdelningen alltid öppen men skillnaden är att det måste vara jag som avgör om vi ska åka in eller inte och även om jag tycker om att bestämma är det inte i det här läget jag helst gör det.

Det kan delvis vara så att jag är rädd att inte känna mig trodd, att jag överdriver eller hittar på samtidigt som jag inte vill åka in bara för att bli knuffad hem igen. Jag känner mig själv och vet att jag helt säkert skulle vänta för länge nästa gång, om det skulle bli på det viset.

Pratade precis med min BM och hon säger att jag likaväl kan åka in på grund av oron och jag vet att hon har rätt. Visst är det bättre med en extra koll ändå. Hon tolkade även mina domningar som förtecken och ville att jag ska vara extra uppmärksam på kroppen, det kan mycket väl vara så att det är dags. Typ nu.

Halva dagen har snart gått och jag har ännu enbart haft några enstaka värkar, de sitter i ryggen och jag är ganska säker på att det inte är förvärkar eller vanliga sammandragningar. Mitt mål för resten av dagen (en dag i taget) är att vara extra långsam, ta det lugnt och hålla lillebror kvar i magen.
- vs -

6 kommentarer:

  1. Bra du ringde. Och att du fick en tid nu på torsdag istället för v 37. Väldigt mysko planering av dom tycker jag, eftersom du fick förra barnen i v 37. Och det är ju ändå en förberedelse det handlar om ?! Överhuvudtaget så är v 37 ganska vanligt att få i. 35 som du fick veta först låter mer vettigt..

    Sista graviditeten så ringde jag in för jag trodde jag läckte fostervatten. Frågan jag fick i telefon var: "Har du läckt tidigare i graviditeten? Urin menar jag då? För det är väldigt vanligt att man kan ta fel på det.." Öööh jaha, menar hon att jag bara kissat ner mej när jag är så här orolig (v 24), pinsamt! Men jag skulle komma in ändå, och oj va bra bemött jag blev. Då kändes det inte alls pinsamt. Sen va det också en av hinnorna som spruckit, men det var inte alls farligt.
    Så hur pinsamt eller o trodd du känner dej, så är det nog bara onödigt ;)

    Mysigt med alla bebiskläder ;)
    Perfekt om dom kan användas på dockan med! Och ännu bättre om storasyster lär sig hjälpa till :P

    Kram på dej!

    SvaraRadera
  2. Men hur tänkte dom? Skönt att du fick en tid den här veckan i alla fall. Och jag hoppas hoppas att dom kommer att lösa förlossningen på något sätt så du blir lugn. kan inte vara roligt alls att gå och vara nervös inför det (underbara!) som kommer!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hoppas allt löser sig fort, jag förstår verkligen inte varför dom ska vänta med allt så länge???

    Passa på att vila nu

    Kram

    SvaraRadera
  4. Det kommer lösa sig vännen, irriterande att dom inte lyssnar på dig, så spännande med en liten tilll är lite avis, så mysigt kram Diana

    SvaraRadera
  5. Jag är nog alltid ganska snabb med att jula till det?! Men det är ju alltid lika mysigt inför julen. Att baka. Att pyssla. Att göra fint. Att slå in paket. Att planera ...

    Och jag rekomenderar 5:2-dieten sen. Men man får inte köra på den när man ammar. Men den fungerar. Det går inte fort. Men det skulle nog gå fortare om jag rörde på mig också. Men vet inte var energin till det tagit vägen?? ;)

    Hoppas att du mår bra!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Åh så mysigt att hämta upp kartongen med bebiskläder. Vika, sortera och bara titta på. Längta lite mer..
    Nu är det inte långt kvar.
    Hej heja
    kram kram

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!