2013-11-20

Vad händer i huset - badrummet!

Vårt 1,5-planshus  Västervik från Smålandsvillan är under konstruktion. Visst står det på plats och vi bor i huset men färdigt är det inte.
Vit våtrumstapet och svart golv.
Badrummet på nedervåningen skulle med all säkerhet varit färdigt för längesen om det inte vore för den miss tillverkaren gjorde.

När huset lämnade fabriken för att levereras till oss så insåg de att de satt upp fel våtrumstapet. De slet ned den och när huset väl var på plats så slängde de upp den rätta tapeten. Problemet är att de just slängde upp den och väggarna har därför bubblor och ser allmänt slarvig ut.


Väggarna är reklamerade, reklamationen är godkänd av Smålandsvillan och vi har väntat de senaste sex månaderna på att de kontrakterade hantverkarna ska komma hit för att åtgärda felet. 


Inget händer och det är så himla trist.


Planen för badrummet är i vilket fall som helst att vi ska sätta en glasvägg mellan toalett och dusch, ungefär 150 cm bred. Det blir ingen duschdörr utan vi kommer ha draperi, för enkelhetens skull. Dessutom tycker jag om att kunna byta ut draperiet för att variera färgerna i rummet.


Ett dubbelhandfat ska på plats, det blir ett vitt handfat med fyra rymliga lådor undertill. Tre stora spegelskåp ska upp ovanför handfaten och en lampramp, modell sminkloge, ska på plats.


På motsatt sida ska vi ha en del krokar för handdukar, en kroklist i barnhöjd och en för oss vuxna. Det ska även in ett högskåp med dörr mittemot duschen där jag hoppas få plats för handdukar.


I duschen ska hyllplan upp men vilken sort har vi ännu inte bestämt. En toalettrullshållare ska fästas med vakuumsugpropp på duschväggen eftersom det är för långt till den motsatta väggen, samt att elementet sitter i vägen.


Eventuellt ska vi sätta upp några hyllor med konsoler ovanför elementet. Allt för att optimera förvaringen.


Drömmen vore om hantverkarna som ska rätta till väggarna, mot en rimlig kostnad naturligtvis, istället kan kakla badrumsväggarna. Anledningen till att vi inte valde kakel från början var enbart av ekonomiska skäl, det skulle kosta ca 25.000 kr extra och vi tänkte att det är något vi får byta till i framtiden.


Golvet vill jag inte byta ut, det är svart och fint och jag har lite svårt för klinkers. Visst är det finare än gummimatta men inte helt praktiskt.


Fönstret sitter högt upp men jag känner mig ändå inte bekväm att ha det ofrostat så det ska klistras dit ett fönsterskydd. 


Just nu längtar jag bara tills vi kan börja fixa ordning därinne. Som det är nu så är det kallt när man duschar och så vill jag inte ha det. Jag vill få in alla badrumsprylar i sitt rätta rum (mycket förvaras i tvättstugan för närvarande) och börja fixa.


Hoppas så att hantverkarna kommer hit före jul.
- vs -

4 kommentarer:

  1. Tack vännen ! Just nu är inte livet på topp !
    Min stora skräck ( det kanske låter löjligt ) har alltid varit psoriasis och nu har jag det över precis hela kroppen, och trots mediciner så är det ingen som vågar garantera att det ska försvinna igen.
    Men men... det som inte dödar härdar ;)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Irriterande, hoppas dom åtgärdar det asp..kram Diana

    SvaraRadera
  3. Åh vad segt att det ska ta sån tid för dem att åtgärda sitt slarv! Förstår ju att ni vill känna att ni är klara med allt och kan släppa sånt där. Härligt med nybyggt! Har själv börjat fundera lite på sånt, sambon lär dö om jag tar upp det med honom då vi just flyttat till radhuset, haha!

    SvaraRadera
  4. Äsch vad segt, hoppas dom kommer snart men så fint de kommer bli då allt är klart :)

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!