2013-12-26

Första veckan med bebis!

Så hur går det för fyrabarnsfamiljen? Att jag skulle ha fyra kids har varken funnits i någon fantasi eller planering men när naturen sköter sig själv kan det blir hur bra som helst.

Jag och minibror stannade på BB i två dygn så att hörseltest, läkarundersökning och PKU kunde göras utan att vi måste åka den långa bilresan hem och tillbaks. 

Under tiden har jag och bebis haft det riktigt mysigt tillsammans, han ammar som sagt riktigt duktig och jag gjorde mitt bästa för att undvika att få sår. Det var ju inte hållbart, jag har fått sår i början av varje amningsperiod och vet att det bara är att stå ut tills brösten är härdade

Mjölken rann till ordentligt efter fyra dagar, med sår på båda bröstvårtorna så gör det ont, speciellt när han tar tag för att amma. Alvedon hjälper delvis så jag går på dem.
Det är idag fem dygn sedan han kom och jag har för första gången i mitt liv lyckats få mjölkstockning, brösten är stenhårda och ömma. Har sedan igår kväll masserat vid varje amningstillfälle och det går sådär, jag har som tur är inte feber. Ser till att ha brösten varma med en fleecefilt. Troligen blev det stockning efter att jag, klantigt nog, sov med amningsbh med båge och hade amningskupor som tyvärr tryckte litegrann hela natten. Jag har haft dem dagligen för att undvika att ha något direkt mot de såriga bröstvårtorna men att ha dem hela natten var inte så smart. Jag hoppas att jag lyckas bli av med stockningen idag, ska amma ofta och massera ordentligt.

Nappen är introducerad och godkänd, han verkar vara en nappkille precis som jag hoppats så vi kör på med den. 

Han är ruskigt stark och lyfter på nacken om han ligger på mage, han rullar redan runt och förflyttar sig så det är ingen bebis man kan lägga ifrån sig utan tillsyn - och han är bara fem dagar gammal...

Naveln ramlade av inatt, känns bra att ha den borta eftersom det är mycket lättare att hålla rent utan den. 

Jag tappade sju kg under förlossningen och livmodern har dragit ihop sig, jag blödde en hel del de första dagarna och har fortfarande eftervärkar som känns som jobbig mensvärk. Jag är stel i bäckenet och eftersom det är första gången jag haft problem med uppluckringen så är det ovant att ha ont efter förlossningen.

Det känns ungefär som att jag sträckt insidan på båda låren och har svårt att röra mig i normal takt, det gör ont att sitta ned, bastningen gör att det ömmar i området kring svanskotan. Tänkte ta fram min gördel, BabySherpa, idag och se om det underlättar något.

Förlossningsberättelsen är på gång och jag blir förvånad varje gång jag tänker på hur det egentligen gick till. Försöker smälta intrycken och inse vilken annorlunda och ovanlig förlossning det faktiskt blev till slut.

Men oj vad jag är förtjust i min son och att den känslan infann sig prick precis när han kom ut är en väldigt skön känsla och en lättnad i sig.
- vs -

17 kommentarer:

  1. vad söt han är =). grattis igen till nykomlingen =)

    SvaraRadera
  2. Grattis till den lille sonen och lycka till med allt! Med vänlig hälsning Ulla

    SvaraRadera
  3. ♥fin ♥

    Provat amningsnapp?
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Åhhh, åhhh <3 Så himla underbart med en liten nyföding <3
    Och Ingrid var lika rörlig hon. hon började med att vända sig på skötbordet framför barnläkaren ;) Och hon har fortsatt i samma takt ...

    Hoppas att mjölkstockningen går över så du kan njuta fullt ut av lilla mini :)
    KRAM

    SvaraRadera
  5. Vilken liten goding ! det är nästan så man blir sugen på en liten till !? ;)
    Hoppas mjölkstockningen går över fort !
    Kram på dig vännen !

    SvaraRadera
  6. Sötisen!
    Mjölkstockning är verkligen inte att leka med, hoppas det är bättre nu?

    SvaraRadera
  7. Åh, underbart att er liten är här! Stort grattis! Jag hoppas att den där mjölkstockningen går över snart och att du får tillbaka din styrka i kroppen inom kort. Här har vi det bra och längtar och längtar. Tack för dina fina ord och god fortsättning till er fina familj! Jag ser fram emot att läsa förlossningsberättelsen :) <3 Jennie

    SvaraRadera
  8. Åh han är ju underbar, så sött han ligger med händerna...hihi! Vad roligt att få bekanta sig lite med honom och jag hoppas att inte mjölkstockningen blir värre. Ser fram emot att läsa förlossningsberättelsen eller hur man nu säger eftersom jag förstår att det var en jobbig förlossning, men du förstår nog vad jag menar;) Men ännu en gång, helt underbar att han är här nu och jag hoppas du nu får till för vila och mys med hela familjen och att din kropp får återhämta sig snart. Varma kramar till er

    SvaraRadera
  9. Åhh jättestort grattis till lillkillen!!! Hoppas verkligen du blir av med mjölkstockningen snabbt och slipper den sedan.

    Kram Fru P

    SvaraRadera
  10. Så fin han är <3 Vänder han på sig redan?! Wow, vilken stark liten kille :D Grattis än en gång och jag hoppas mjölkstockningen ger med sig snarast!

    SvaraRadera
  11. Verkar ändå som att det mesta av allt är positivt hoppas att mjölkstockningen går över så att du slipper feber.

    Kram

    SvaraRadera
  12. Så mysigt, och så fin han är <3 Tummen ner för mjölkstockning.

    SvaraRadera
  13. Åh så mysigt! Helt underbart att få de där härliga känslorna påengång, det är ju tyvärr inte självklart. Hoppas mjölkstockningen ger med sig, det är inte roligt någonstans :-(

    SvaraRadera
  14. Var gärna med och tävla om en julklappssäck. Avslutas 23:59 den 31/12! En vinnare vinner allt!

    SvaraRadera
  15. Grattis så mysigt, fick också mjölkstockning av bygel bh så efter det hade jag inte den nåt mer..stor kram och gott nytt år/Diana

    SvaraRadera
  16. Åh vad fin han är, stort grattis till er! Kram!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!