2014-01-01

Årskrönika 2013 - Vitt eller svart!

Januari

Vårt efterlängtade hus kommer på plats, det går så snabbt och blir så fint. Det dröjer innan vi kan flytta in eftersom ytskikten är råa men att huset är på riktigt riktigt är värt mycket. Vi ser en ände på sunklägenhetsboendet och det är underbart.

Jag hittar en gammal dagbok som gör mig sorgsen. Annars är januari en månad fylld av sjukdom, barnen turas om att vara magsjuka och förkylda och jag har ångest. Skriver om hur det är att vara utan sköldkörtel, hinner recensera en hel del olika produkter och har fina tävlingar.

Februari

Liten tar sina första steg och börjar till min stora glädje intressera sig för böcker.

Jag börjar inredningsdrömma. Hur ska badrummet se ut, köket? Vi bestämmer oss för att flytten får ta sin tid så att vi inte stressar in i ett halvfärdigt hus.

Skriver min första Måndagslista, väljer en tvättmaskin och är stolt över Mellan som skapat en vacker ljusstake.

Mars

Barnen har lov och en av mina systrar är på besök, skönt att slippa alla tider som ska passas och njuta av lördag hela veckan. Visserligen fortsätter vi med magsjuka och den här gången drabbas även jag.

Vi firar påsk med synlig asfalt, snön smälter sakteliga och solen skiner. Liten går nu, hon hann bli 16 månader innan dess. Vi packar och rensar en del i lägenheten inför den annalkande flytten, det går långsamt och strukturerat.

Jag ger mig på Plankan, funderar över det här med bilder, maken lägger finaste golvet och vi njuter av den bästa tiden här i fjällen.

April

Maken fixar raka hörn, kommunen ger sitt samtycke till inflyttning i huset -nu kan vi fira. Jag börjar jobba deltid efter två år som föräldraledig, det är en stor omställning.

Jag är trött och det är snart jag förstår att det beror på en oväntad graviditet. Lyckas äntligen bestämma mig för en ny glasögonbåge, det krävdes att mina gamla skulle gå sönder för att det skulle bli gjort.

Maj

Den oplanerade graviditeten offentliggörs och en jobbig period har börjat, illamående och trötthet tar över och bloggen hamnar i träda. Jag jobbar och det är tungt. 

Vi flyttar in i vårt hus.

Jag får de finaste mors dagspresenterna, börjar skriva om graviditeten vecka för vecka.

Juni

Jag jobbar en hel del, resten av tiden försöker jag sova och återhämta mig. Barnen går på sommarlov och friheten börjar. Vi har finbesök och besöker ett vattenfall.

Den vidriga flyttstädningen är ett faktum och jag tänker mig att det är den sista någonsin, det underlättar pyttelite. Vårsolen skiner, snön är borta och vi börjar måla huset utvändigt. Eller, all snö är inte försvunnen, det hittas en fläck som får kyla ner några försommaröl.

Juli

Vi får se att vår bebis verkar må bra på ultraljudsundersökningen

Semestertider, vi besöker Stockholm och Dalarna under några  veckor, resten av tiden håller vi oss hemma. 

Vi är äntligen befriade från lägenheten och har bara vårt hus att betala för.

Jag läser många böcker och vilar så ofta jag kan. Har en del nya krämpor som jag undrar om de beror på graviditeten eller bristen på sköldkörtel.

Augusti

Jag är fortsatt trött, kroppen växer och vill vila. Vi firar Stors födelsedag, konstaterar att hon är en tweenie och fortsätter inreda huset. Har redan börjat fantisera om julen och funderar på det här att vara grön.

Det är skolstart och Mellan börjar ettan. Minusgraderna har kommit och vi bygger sandlåda. Tomten är i det närmsta klar och jag märker av skillnaderna mellan hus- respektive lägenhetsboende.

September

Bäckenbottenuppluckringen sätter sina spår, jag blir sjukskriven på halvtid och jobbar mer sällan. 

Vår förstubro börjar bli klar, syster kommer på besök och bloggens första gästinlägg publiceras.

Oktober

Den första snön faller och jag åker till mamma över helgen, första gången jag lämnar Liten. Shoppar, träffar bästis och syster, en mysig helg.

Det firas Halloween både hemma och i skolan, jag sammanfattar köket och barnen har höstlov.

November

Förlossningen sätter igång och stannar av. Det är e månad i ovisshet, förvirring och frustration. Jag är trött, trött och trött. Mamma kommer och avlastar. 

Sammanfattar badrummet, vi rensar äntligen hallen på kartonger och jag får fina födelsedagspresenter.


December

Fokus ligger fortfarande på förlossningen som inte kommer igång trots ständiga värkar

Jag gläds över mina vänner, börjar äntligen julpynta och 

Till slut är det dags för en grand finale av vårt barnaalstrande. Minibror kommer i en storslagen förslossning och lgnet lägrar sig. Vi firar en fin jul med familjen och landar så sakteliga i det att vara en fyrabarnsfamilj.

Tack för ett omvälvande år!
- vs -

4 kommentarer:

  1. Härligt år! Både bebis och flytt till ert hus :)
    Hoppas att ni får ett fint 2014
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilket år!! Hoppas ni får ett härligt 2014 också!!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ett spännande år på alla sätt och vis !
    Frågan är nu vad 2014 har att erbjuda ? :)
    Kram

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!