2014-01-08

Damned hunger...

I samband med att mjölken rinner till har jag med mina första tre barn drabbats av amningshungern. Den här gången kom den inte och det var jag väldigt glad över, kanske kunde jag undvika att gå upp  vikt efter förlossningen den här gången.

Jag har hittills gått ner 13 av 18 kg bara sådär och det är jag såklart nöjd med, skönt att inte behöva bry mig (än) och äta som jag vill. Nu har jag ju inte haft någon större matlust så det har gett sig självt.

Men så i förrgår kom hungern. Jag bakade ett onyttigt vitt bröd som var alldeles för gott och jag började med att okynnesäta mackor, fick även i mig choklad och hemmagjord milkshake i stora lass. Där om den första proppmätta känslan och jag riktigt kände hur magsäcken töjdes ut och hur det nu var kört. 
Har bakat en hel del den senaste veckan, en blandning av bröd och fika som naturligtvis ska ätas upp nu.
Hungern, suget slog till och jag tänker på mat och sötsaker dygnet runt sedan dess. Jo, även på natten när jag ammar så är jag hungrig och om jag inte vore så lat hade jag gått upp för att äta men nu sparar jag mig till en rejäl frukost istället.

Jag är sugen på allt möjligt, flingor med mjölk, banan i ugn med After Eight, Ceasarsallad, chokladpudding, Chicken Chow Mein... Det spelar mindre roll vad det är bara jag får äta det tills jag är övermätt.

Jag borde kunna hejda mig och äta normalt men när suget blir så starkt så låter jag det ta över och hänger mig totalt. Ångesten tar jag tillsammans med proppmättnaden, de två hänger ju ihop.

Bestämmer mig för att ge frosseriet en vecka frihet, då jag får vräka i mig utan stopp och så tar jag tag i det efter det. 

Det kan ju vara så att det är bebis som behöver en mamma som äter rejält för att han ska få extra mycket mjölk. Han är rätt pyttig och jag oroar mig lite för att han inte gått upp i vikt som han borde. Ska till bvc på koll imorgon.

Se där, vilken utmärkt anledning ursäkt att överäta. För visst är choklad en bra mjölkboost?
- vs -

6 kommentarer:

  1. Men du har ju gått ner massor redan! Och lite frosseri måste man få ha. Tänk på att liten kräver sitt för att bli stor han med :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Oj, men då har du ju inte alls många kilon kvar !
    Unna dig du både mat och lite godsaker, det är man värd när man nyss fött barn :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Fniss,känner igen det vansinnigt hungrig hela tiden under amning, ät du det löser sig sen och njut kram Diana

    SvaraRadera
  4. I know this feeling, har haft den i snart 4 månader, ajaj! är det dags att lägga ner gaffeln känner jag... Men du är så nyförlöst, ät på du :) Man måste ju lyssna på kroppen med, den vill ju att du äter så att din kropp klarar att amma!

    Jag brukar inte heller köpa fikabröd på loppis/utanför ica eller liknande. Kan kännas som att..ja..inte vet jag..att de spottat i smeten eller nåt. Haha! Jag är nog paranoid! Enda gången jag köpte sådär "ejfabrikatsförpackat" var när några småtjejer knackade på och ville sälja cupcakes för att få ihop pengar till Filippinerna, då kunde jag inte säga nej.

    SvaraRadera
  5. Klart du ska få frossa lite, kanske kroppens sätt att ge bebis mer mjölk :)

    SvaraRadera
  6. Kroppen är rätt fiffig på att meddela när den kräver något.
    Bättre att som du säger, frossa lite, eller mycket, än att försöka stoppa suget just nu.
    Jag har aldrig gått ner i vikt av amning men jag har haft bra mjölk och gott om det. Sen behöver man ju inte äta choklad varje måltid ;)
    det är så kort tid i livet man ammar de små.
    Och du vet ju hur du ska äta för att sköta din vikt sen. Det kommer ett sen. Njut av bebis. Kram!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!