2014-01-28

Kottkrans - DIY!

Familjen har pysslat en del den här hösten och en av de saker vi tillverkat är en dörrkrans med kottar.
Efter att ha spraymålats en gång.
Där vi bor finns knappt några tallar så de här är plockade i en grannby. I sommar ska vi försöka komma ihåg att plocka i Dalarna så vi får riktigt stora kottar till framtida pyssel.

Såhär gjorde vi den:
En mycket ful men funktionell kransstomme tillverkades av tidningspapper som rullats ihop och därefter plastats in. Efter det använde vi en limpistol, Dremel, för att sätta fast kottarna. 

För att kransen skulle synas ordentligt mot vår vita ytterdörr valde vi att spraya den med svart färg. Dessutom dolde färgen det av stommen som syntes mellan kottarna.

Vi knöt ett snöre på två platser på kransen och placerade den på ytterdörren. Så fint!

Sen kom Sven, Ivar eller någon av de namnlösa stormar som besökt oss den här underliga vintern. I vanliga fall tar vi in saker som annars blåser bort men den här gången var vi inte hemma. Kransen som alltså hängde på ytterdörren blåste bort tillsammans med ljungen jag planterat i krukor på väggen bredvid. Krukorna är kvar men växterna är spårlöst försvunna, de dyker väl upp under snön till våren.

Eftersom jag inte såg till att fotografera det färdiga resultatet direkt så finns det tyvärr ingen bild på det.

Det enda verktyg vi behövde för att göra kransen var en limpistol och jag tycker att det är ruskigt kul att använda den. Den variant vi har heter Dremel 930

Undrar om vi ska ge oss på att göra en annan typ av dörrornament lagom till våren, har du något förslag?
- vs -

2 kommentarer:

  1. Men så enkelt! Och vi som har en limpistol och allt! En sådan ska det allt få bli till nästa jul :) Bara 11 månader kvar ;)

    Skönt förresten att jag inte är den ende som säger ostkrokar..alla andra svarade ostbågar! :p

    SvaraRadera
  2. LIMPISTOL!!!
    Där sa du nåt ;)
    Jag försökte mig på en krans av kottar med ståltråd, såg det i nån pysseltidning. Kan säga att jag inte alls kom långt, det tog en evighet. Men limpistol lät smidigare..
    Den där blev jättefin! :)

    KRAM

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!