2014-01-24

Överdosera Levaxin - utan sköldkörtel.

Som gravid får man ökad blodmängd i kroppen vilket innebär att dosen Levaxin måste ökas för att hamna på en bra nivå. Under mina två senaste graviditeter har jag fått öka från 100 till 150 mikrogram.

Efter förlossningen ska man ju sänka dosen igen eftersom kroppens blodmängd återgår till det normala. Den här gången glömde jag bort det och märkte av det på grund av de biverkningar jag fått av den alltför höga dosen.

  • Jag har, trots att jag är jättetrött, haft riktigt svårt att somna. Jag ligger vaken i timmar och bara glor trots att huvudet sagt godnatt för länge sedan.
  • Mina ben rycker av myrkrypningar.
  • Armar och händer sticker och kliar inuti.
  • Jag får omotiverad hjärtklappning som sitter i under väldigt långa stunder. Hjärtat studsar omkring i bröstet och det är svårt att andas normalt. Det händer ofta.

Eftersom jag inte är någon läkare vet jag inte med säkerhet att det här bero på den höga dosen men jag är benägen att tro det. Nu har jag varit i kontakt med min läkare och kan sänka dosen till 100 igen. Om fyra veckor ska jag lämna ett nytt blodprov för att se om dosen är rätt. 

FASS:
Vid överdosering eller vid för snabb dosökning kan samma symtom som vid förhöjd halt sköldkörtelhormon i kroppen uppkomma.
Till exempel hjärtklappning, snabb hjärtrytm, oregelbundna hjärtslag, avmagring, kärlkramp, diarré, huvudvärk, darrningar, nervositet, sömnlöshet eller hyperaktivitet, svettningar eller feber och nedsatt tolerans för värme.

Det tar ju ett tag för Levaxinet att gå ur kroppen så jag får stå ut med de här symtomen ett tag till men ser verkligen fram emot att bli normal igen.

För hög dos av medicinen är det en del som använder som viktminskande medel eftersom ämnesomsättningen ökar avsevärt. Nu är det ju en hel del annat som ökar och jag skulle för mitt liv aldrig ge mig på något så dumt. Det är ju dessutom farligt att manipulera kroppen på det viset.
- vs -

2 kommentarer:

  1. Usch då. Hoppas att du slipper dumma symtom och "kvicknar till" snart igen. för det där lät ju inget vidare alls ...
    Kram

    SvaraRadera
  2. Kikar in lite snabbt från sjukstugan och önskar en fin helg!

    Fy, otäckt med hjärtklappning. Hoppas allt blir bra snart, för som Elin skriver..det där låter ju inget vidare :(

    Vi har letat land och rike runt efter ett vardagsrumsbord, blocket, diverse siter, alla möbelbutiker i stan..men nada. Fattar inte att det ska vara så svårt att hitta ett som känns ok? Tyvärr slängde vi det gamla när vi flyttade, annars hade vi så klart kunnat ha det tillsvidare. Men vi trodde vi skulle hitta ett nytt relativt snabbt. Doh!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!