2014-01-30

Väderbloggen fortsätter...

Där vi bor brukar det vintern vara vit, riktigt vit. En av de mest snösäkra platserna i Sverige och det var en av anledningarna till att vi flyttade hit. 

De riktiga vintrarna, garanterat snöfyllda jularna och den oerhörda närheten till fjäll. Den här säsongen är den mest underliga hittills. 
Här är barnen i längdspåret för att testa sina skidor för säsongen, det är svinkallt men oavsett väder håller barnen sig torra, varma och inte minst färgglatt snygga i sina kläder från Isbjörn of Sweden. 

Det kom snö i slutet av förra året och allt verkade normalt. Sen kom storm efter storm efter storm och så har det fortsatt. Den snö som väl kommer blåser bort innan den får fäste.

Skidliftarna måste tidvis stängas på grund av den hårda vinden. Snökanonerna går dygnet runt. I skolan är det för kallt för skidåkning på idrottslektionerna, deras planerade alpindagar ställs.

Vår gård är knappt vit trots att det är högsäsong rent vintermässigt, samma tid förra året var det fyllt av stora snöhögar som plogats upp. 

Det är kallt, blåsigt, isigt och snöfattigt. Turisterna som kommer hit får inte uppleva det som förväntas och det känns inte alls bra, byn lever ju på dem. 

Vi får gäster som åtminstone en del av dem vill uppleva fjällen i vinterskrud. Och så vill ju jag visa dem det vackraste  - dagar på de vita fjällen när vårsolen värmer och man fylls av den otroligt friska luften.

Vad är det som händer egentligen?
- vs -

4 kommentarer:

  1. Nu blir jag ju jätte nyfiken på var du bor :). Kramar

    SvaraRadera
  2. Jag blir också nyfiken på var du bor :) Här hos oss är det vitt, riktigt vitt men det har varit en jätte konstig vinter :/

    SvaraRadera
  3. Tycker det är fint med färglada vinterkläder! Har börjat tröttna på allt mörkt och svart..som jag själv klär mig i :/

    Och jaaaa, jag insåg att jag åt nästan 150 gram smör pga chokladbollarna..fyyyy!

    SvaraRadera
  4. Förresten, du måste förklara det där med osthyvlar! Har du en thing för sådana?! :D

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!