2014-02-20

Bananmuffins med kanel - recept!

När vi har övermogna bananer brukar jag baka Banankaka men idag testade vi en ny variant. De blev goda med en lite frasig topp och saftig mitt.
Bananmuffins med kanel
12 st normalstora

3 Bananer (mogna)
1 dl Socker
1 Ägg
3 msk Mjölk
100 g Smör

Smält smöret, lägg i delade bananer och vispa tillsammans med ägg, mjölk och socker.

3 ½ dl Vetemjöl
1 tsk Bikarbonat
½ tsk Bakpulver
½ tsk Salt
1 tsk Kanel

Blanda ihop, vänd ner i smeten och blanda. Fördela smeten i tolv muffinsformar.

25 g Smör
Socker
Kanel

Hyvla smör och lägg en skiva på varje muffins, toppa med socker och kanel.

Grädda i mitten av ugnen, 200°C i 15-18 minuter. Låt svalna under bakduk.
- vs -

5 kommentarer:

  1. Så gott! Vad fina de blev :) Jag lyckas baske mig aldrig baka med banan...

    SvaraRadera
  2. Lät ju hur gott som helt! Synd bara att jag är en såndär som alltid misslyckas med muffins. Vissa säger att det inte går. Dom har inte sett mig baka ...
    Kram

    SvaraRadera
  3. Samma här, banankaka är såå gott! Bananerna får gärna bli lite prickiga här ;)
    Ska testa muffins nästa gång, då går dom ju frysa ner, halva kakan brukar bara slängas för att ingen orkar äta upp och den hinner bli torr...

    Börjar gossen göra väsen av sej än? Eller myser ni hela dagarna fortfarande? :) (förutom syskonen som kräver sin tid förstås)

    Kram Kram

    Psss.. vi har FLERA blombutiker i stan, men jag får ändå bara blommor nån gång om året. Av en vän, samma vän... :P

    SvaraRadera
  4. Gott ! Här stack C i väg på spontan middag med en vän igår kväll och V somnade i soffan så jag passade på att ta ett glas vin och baka. Fredagskväll när den är som bäst enligt mig :)
    kram och trevlig helg !

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!