2014-02-12

Du & Jag, Katarina von Bredow - recension!

Min äldsta dotter har läst Du & Jag av Katarina von Bredow, den första boken i en planerad trilogi, och här följer hennes utvärdering.
Utgiven av Rabén & Sjögren. Läsålder: 9-12.

Andreas och Alicia brukar göra sällskap till skolan, men i skolan blir Alicia som en annan person. Hon blir skol-Alicia med läppglans. Eller glitter-Alicia på discot. Andreas vet inte hur han ska närma sig henne. I skolan finns också Edvin som pratar för mycket och skrattar för högt. Och Kevin som är kungen och som alla antingen ser upp till eller är rädda för. Det finns en drottning också, Ida, och hennes hovdam, Olivia. Det gäller att navigera rätt bland vänner och fiender, hot och löften. 

I Katarina von Bredows trilogi om livet på mellanstadiet saknas inget. Med känslig hand och starkt driv skildrar hon kärlek som knoppas, vänskap som utvecklas och föräldrar som krackelerar.
Då min dotter är elva år och går i femte klass passar en bok om livet på mellanstadiet hur bra som helst. Från första sidan så var hon fast, hon ville inte lägga den ifrån sig och tyckte att det var väldigt spännande. För att vara en tjej som vanligen föredrar skräck så verkar det som att det här var den rätta boken för att introducera romanen.

De olika rollerna bokens karaktärer har var lätta för henne att relatera till då det finns liknande typer i hennes skola. Hon gillar att huvudpersonens liv gick lite upp och ner, han hade det både jobbigt och roligt. Han ser saker han önskat att han sluppit och kastas in i en vuxenvärld han inte är redo för.

Mitt i boken så tappade hon intresset ett tag och fick för sig att den var tråkig men efter att ha låtit boken vila i några veckor och sedan tagit upp den igen var hon återigen fast.

Min dotter har redan rekommenderat Du & Jag till flera av sina kompisar och ser fram emot de två kommande delarna.
- vs -

3 kommentarer:

  1. Tack för tipset :) kram Diana

    SvaraRadera
  2. Älskar Katarina von Bredow, men inte läst denna bok. Tack för tipset! :) allt gott! / Johanna
    strongangel.bloggplatsen.se

    SvaraRadera
  3. Kommer det en tredje del eller?

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!