2014-02-11

Dumma Googledoktor - Bechterews?

Under en längre tid har jag haft svårt att röra armarna fritt. Det har tagit stopp och gjort ont när jag gjort vissa rörelser och jag har misstänkt att det berott på Frozen shoulder. Anledningen till att jag inte kollat upp det beror på att jag är lat och för att jag inte vill gå till vårdcentralen i onödan. Därför avvaktar jag tills jag har något mer akut ärende till läkaren. Så tänker jag.

Sedan har det slagit mig att stelheten i händer och fötter som jag har främst på morgnarna kanske inte är något man bara ska acceptera så jag lekte googledoktor igen och hittade följande:


Bechterews sjukdom
  • får ont i nedre delen av ryggen och i skinkorna
  • är ovanligt trött
  • känner sig allmänt sjuk, tappar matlusten och går ner i vikt, har feber eller mår illa.
  • Man kan också få inflammation i bäckenet, höfterna, axlarna och käklederna, även små leder såson fingrar och tår kan drabbas.
Är det här förklaringen till min stela käke? De ömma och stela fingrarna? Ömheten under fötterna? Den ständiga värken i ländryggen? Orörligheten och smärtan kring axlarna? Tröttheten?
Bechterews sjukdom beror på inflammation, framförallt i muskelfästen och leder. Man får ont, blir trött och stel. Smärtan kommer och går i perioder, oftast tätare i början.
Orsaken till sjukdomen är okänd men risken att få den ökar om man har en nära släkting med Bechterews sjukdom. Oftast blir man sjuk innan man fyllt 40 år. Sjukdomen kan inte botas, men med behandling kan den lindras och hejdas.
Till saken hör att min mamma lider av Bechterews vilket betyder att risken att jag får samma sjukdom är relativt stor.

Tröttheten, smärtan i rygg och bäcken har jag med självklarhet härlett till graviditeten men undrar nu om det är så enkelt.

Det smarta vore väl att boka en tid hos läkaren men samtidigt så gillar jag inte när besvären är så pass många och ändå luddiga. Känner mig dum när det blir så uppenbart att jag själv sökt upp ett passande svar och tänker att jag inte blir trodd av den anledningen. att jag anpassat mina symtom för att passa in på en lämplig sjukdom.

Förbannade Google som låter mig hitta en massa hemska sjukdomar och syndrom. 
Det skrämmer mig, jag är inte bra på att vara sjuk överlag och om jag skulle få en kronisk sjukdom blir det inte så trevligt att leva med mig, eller vara jag.

Det kan ju vara så att jag bara är nyförlöst och rejält otränad. Det vore ju det bästa...
- vs -

4 kommentarer:

  1. Usch, näe google ska man hålla sig undan! Enligt googledoktorn var lillan handikappad när hon föddes :/ Tur en riktig doktor sa motsatsen dagen efter jag hade googlat! Men boka tid, aldrig dumt! Bättre än doktor google!

    SvaraRadera
  2. man ska ALDRIG googla sjukdomar. Aldrig. Ont i magen beror alltid på tarmcancer. Ont i huvudet på hjärntumör. Och ont i armen på hjärtinfarkt. Som sagt, man ska a l d r i g googla på symtom ;)

    Filmen kom idag och ungarna sprang direkt in och ser på deen nu! Stort tack för den bra vinsten :)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Boka tid.

    Jag håller fullständigt med de andra som skrivit. Google är bra till mycket men sjukdomar ska man inte goggla.

    För 19 1/2 år sedan hade min gubbe ont i rygg ner i ljumskar. Jag sa han var skengravid eftersom jag väntade Max. ;D Gubben satt och läste läkarböcker och han hade absolut prostatacancer. Innan jag fick honom till dr var han helt förstörd. Och jag också.
    Det visade sig att han har missbildning på bröstryggen samt ihoptryckta ländkotor där en nerv sitter i kläm. Den nerven orsakade smärtor ner i ljumske och ben.
    Där fick han för prostatacancer.

    Ring nu om tid till doktor. Det är alltid bättre att få veta om man har en sjukdom. Då kan man arbeta därifrån och framåt. Gå i ovisshet ger bara oro och stress.

    SvaraRadera
  4. Jadu, doktor Google ska man nog inte lyssna så mycket på. Bättre att boka tid hos en riktigt läkare så du kan få hjälp. Fast jag är lika som du, jag drar mig också för att boka tid till läkare...

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!