2014-02-15

Jag är rätt bra ändå!

Barnen firade sina föräldrar med finaste Alla Hjärtans Dag-teckningar och kort igår. I övrigt var sjukstugan fortfarande öppen så det blev inget annat än lite marängsviss till efterrätt. Lagom festligt och jag är nöjd.
Finaste Alla Hjärtans Dag-korten.
Idag har Mellan börjat hosta men så länge småttingarna håller sig friska så känns det okej. Maken är åtminstone på bättringsvägen och det behöver jag. Det har varit ett par slitiga dagar utan honom och en Liten som bestämt sig för att sova mindre än vanligt. Varför ska hon gå hon vakna kl 4 och tycka att det är morgon? Jätteknäppt.

Att dessutom ta hand om ett par sjuklingar, få en av dem till skolbussen, amma en fjärde och ta hand om hemmet gör att jag blivit tröttare än vanligt. 
Dagens bak, kanelbullar och limpor efter improvisation.
Bäst att skära upp brödet före frysen, det är någon i familjen som envisas med att skära snett. Jättesnett,
Men till saken hör att det slog mig att jag är rätt bra ändå så jag gjorde en mental lista över vad jag fått gjort idag, lördag. 

Den mentala listan bjuder jag på som rent skryt:

Kokat jordgubbssylt
Bakat tre brödlimpor
Bjudit på frukost
Värmt på lunch till barnen
Bakat en sats kanelbullar
Lagt in rödlök
Lagat middag bestående av ugnsstekta kycklingfiléer med potatisklyftor, morötter, oliver och fetaost
Gjort sås och marinad till middagen
Vikt tvätt
Betalat räkningar
Tvättat kläder
Hängt tvätten
Fixat ljusstakar i ett fönster
Dammsugit en del av huset
Bytt ett gäng blöjor
Ammat
Städat köket
Fyllt och tömt diskmaskinen några gånger
Handdiskat
Nätshoppat
Gosat med småttingarna
Sett på OS-stafetten och blivit hänförd - sjukt bra!
Läst bok
Bytt krukor till växter
Plockat undan allt möjligt, druckit kaffe och skrivit det här. Innan dagen är slut kommer även se på OS-hockey, äta choklad och mysa.

Alltså, egentligen borde man (jag iallafall) göra en sådan här lista varje dag och det skulle kanske göra att man (jag) hade mindre dåligt samvete för att man (jag) inte får något gjort för det är uppenbart att man (jag) får det.

Istället för att fokusera på sådant som fortfarande ligger och väntar att bli gjorda som jag normalt gör.

Sådärja, en liten egokick kommer aldrig oönskat!
- vs -

4 kommentarer:

  1. Men alltså! HUR i hela världen hann du med allt? Jag hinner ingenting om dagarna, förutom att ta hand om barnen och laga mat...
    Grymt jobbat iallafall! :)
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Wow, jag är imponerad! Vad mycket du gjort! Jag är glad om jag hinner fixa en hyfsad middag vissa dagar! Då har jag ändå bara två barn..! Och vilka fina meddelanden du fick av dina barn, sånt där värmer ju verkligen ett modershjärta!

    Tack för din pepp :) Jag känner verkligen att jag måste ta tag i det där med vikten nu, kan inte skylla på att jag varit gravid alltför länge. Dessutom börjar amningen vara på upphällningen, så nu kan jag snart börja fokusera lite på mig själv emellanåt (tex kanske en viktväktarrunda?!). Ska hålla er alla uppdaterade via bloggen...och på så sätt sätta mer press på mig själv :p

    SvaraRadera
  3. Va fint dom hade gjort till er!!

    Det där med listan är ju verkligen en bra ide, man har ju oftast gjort mer än man tror!!

    Kram

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!