2014-02-14

Stekta blodapelsiner med glass!

Blodapelsin är en sådan där frukt som får mig att tänka på pappa. Det var hans favoritfrukt och hela vinterhalvåret fanns det en skål med blodapelsiner i hans närhet. Då var en del av dem förpackade med ett omslagspapper, vitt med något tryck och jag valde alltid en sådan.

Nostalgin fick mig att köpa frukten häromdagen och visst var den god men jag minns inte att de hade den beska som kände nu. Valde att göra en busenkel efterrätt av några apelsiner och här är receptet.
Stekta blodapelsiner med vaniljglass
5 portioner

2-3 Blodapelsiner

Skala med kniv och skiva på tvären.

50 g Smör
1 dl Socker alt Råsocker

Smält smöret i en stekpanna, tillsätt sockret och låt det smälta. Lägg försiktigt ner apelsinskivorna och stek tills sockret karamelliserats.

Servera med glass.
- vs -

5 kommentarer:

  1. Men mums, och enkelt :) Tack för tipset!

    Jag minns också att blodapelsinerna brukade vara inslagna. Och jag minns vilken besvikelse det var när dom hade märkt fel i affären en gång och vi barn skalade helt vanliga apelsiner istället :( :P

    Firar ni hjärtandagen något?
    Det blir inte blommor och nallar här men lite extra mys :) Barnen har valt mat, plättar till lunch och tacos till middag, och på kvällen ska vi se "Flygplan" med lite onyttigt i skålarna ;) Måste försöka slänga in något hjärta någonstans också, får väl bli lite pyssel..

    Ha en fin dag ♥
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Det där låter som en efterrätt för sambon! Han är helt tokig i blodapelsiner och blir nästan besviken om man köper hem vanliga apelsiner under denna tid ;)

    Ha en fin alla hjärtans dag fina Du <3
    Kram

    SvaraRadera
  3. Kikar in lite snabbt och önskar en fin hjärtansdag! Här firas inget särskilt, men sonen fick iaf kaviarhjärtan på frukostbrödet :)
    Spännande med stekta blodapelsiner! Har aldrig hört talas om det tidigare, måste testas!

    SvaraRadera
  4. Lite försent men jag vill önska dig och din familj en fin alla hjärtans dag

    Kram

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!