2014-03-01

Chocolate Chip Cookies - recept!

Här bakas det hejvilt och vi har nu gjort kakor, klassiska amerikanska Chocolate Chip Cookies i två varianter.
Chocolate Chip Cookies
8-30 st beroende på hur stora kakor du gör

1 dl Socker
1 ½ dl Farin- eller Rörsocker
1 st Ägg
1½ tsk Vaniljsocker 

Vispa ihop.

150 g Smör

Smält och vispa ner i smeten.

3 ½ dl Mjöl
½ tsk Salt
½ tsk Bikarbonat

Blanda ner i smeten. Det blir en kolaaktig, lätt formbar smet.

50 g Vit Choklad
50 g Mörk Choklad

Hacka grovt och vänd ner.

Rulla till bollar och lägg glest på bakplåtsklädda plåtar, tänk på att de smälter ut. Du väljer själv vilken storlek du vill ha på kakorna. Grädda i mitten av ugnen, 175 C i cirka 10 minuter.

Tillsätt 1½ msk Kakao om du vill göra mörka Chocolate Chip Cookies.
- vs -

8 kommentarer:

  1. Haha!
    Jag har gjort philadelphiabullar och morotsmuffins :-D
    Alldeles för lite choklad. måste skärpa mig.

    SvaraRadera
  2. Kör du med bakchoklad eller vad för choklad ? :) Kram // Millah
    millahoman@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Millah!

      Jag använder den choklad som finns hemma, blockchoklad eller vanlig choklad. Av någon anledning finns det alltid choklad här... :)

      Kram

      Radera
  3. Det ser ritktigt gott ut det får vi prova och göra någon dag,vill verkligen komma igång med att börja baka.Inte bara småkakor,utan bröd också roligare om sonen vill vara med som hjälpreda inte bara provsmakare av deg/smet haha

    SvaraRadera
  4. vilket enkelt recept, det sparar jag =).

    SvaraRadera
  5. Mums ! jag skulle inte tacka nej till en sån till kaffet !! :)
    Jag hoppas ni haft en riktigt mysig helg !
    kram

    SvaraRadera
  6. Tror vi var inne på samma linje i vårt bak i helgen :D

    Jo, jag vet ju att om sonen är nära har jag skärpt till mig tidigare somrar. Men är han inte i närheten blir jag jättefjantig och så där typiskt tjejig, "kom och hjälp!", haha! Men jag måste jobba på det här med insekter. Men jag rensar hellre nåns tånaglar än att lyfta ut en spindel ur huset ;p

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!