2014-03-21

Sugen på att odla!

För tillfället är allt vitt där vi bor, det har kommit en halvmeter snö under den senaste veckan och vårsolen skiner. Ljuvligt och precis som det ska vara i fjällen!

Det är därför inte läge att börja plantera uteväxter än på några månader, om kylan håller sig kvar, men jag är ändå sugen att börja planera. Det blir vår första vår och sommar med en egen trädgård. Vi har ingen gräsmatta eller liknande och kommer satsa på planteringar i krukor eftersom klimatet är något svårodlat.
Bild från Plantagen.
Däremot skulle det vara trevligt att odla kryddor och örter och det fungerar ju året om. Något som kan engagera barnen och inspirera dem att använda örterna under sina middagar.

Exempelvis hade gräslök kommit till pass igår när Mellan gjorde sin specialsås till laxrätten han lagade, och när Stor i onsdags gjorde egen sparrissoppa hade den gärna fått toppas med persilja.

Då var det utrymme, jord, frön och smidiga odlingsprodukter vi behöver för att komma igång. Ett litet drivhus till att börja med och så fortsätter jag drömma om ett litet växthus för det tror jag skulle fungera här.

Odlar du något?
- vs -

5 kommentarer:

  1. Förra sommaren odlade vi tomater och det får det nog bli i sommar igen. Jag frågade Robin vad han ville plantera mer och fick till svar Bananer, russin och morötter ;) Hehe, nää men något mer än tomater får det bli, men jag vet inte riktigt vad än...

    SvaraRadera
  2. Här hemma odlar vi ingenting, däremot brukar vi odla jordgubbar och annat smått och gott hos barnens mormor :) Och ja, vad blev de för soffa, de blev en typ av "divan" men med ett rundat hörn som jag kallar för myshörnan och vi valde en ljusgrå nyans på soffan. Jag ska fota någon dag, när jag orkar städa. Haha!

    SvaraRadera
  3. innan så har jag odlat paprika, tomater och persilja inomhus i krukor. fungerade jättebra =). men skulle vilja odla örter jag också. men här har vi ingen plats. vill flytta till större men det finns inget som passar här :(

    SvaraRadera
  4. Här kan man nog paltera inom den närmsta månaden :) kram Diana

    SvaraRadera
  5. Det växer gräslök här hos oss. Det var toppen förra sommaren, användes många gånger till maten och ibland gick barnen och plockade sig en gräslök som de tuggade på :) Ska se vad jag kan få till i år då vi har en pallkrage som är helt tom förutom på jord :)

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!