2014-03-24

Whatever - Chilla!

Hos oss är det två ord som kommer ur vår förpubertala dotters mun i nästan varje mening. De är:

- Chilla.
- Whatever.

Hon och jag har väldigt olika idéer om hur de här orden uppfattas. När hon säger: 

- Chilla... 

tolkar jag det ungefär som: 

- Men hallå, lugna ner dig, du är ju hysterisk (kärring)! 

Då man kan man nog påstå att jag övertolkar lite lätt. När hon säger: 

- Whatever...

Tolkar jag det ungefär som:

- Tror du jag bryr mig om något du överhuvudtaget har att säga (kärring)?

Efter att hon förklarat vad hon menar så har jag taggat ner rejält, hon menar helt enkelt bara:

- Chilla = Vänta lite (man måste alltid vänta på något, alltid).
- Whatever = Ja, precis eller Just det eller Okej, jag fattar.

Visst kan hon mena det jag tolkar ibland men då är tonläget annorlunda.

Det bästa med de här amerikanska låne- och modeorden är att de fungerar som svar till precis allt. Det blir ingen vettigt sagt men det är roligt. Testa själv.
- vs -

5 kommentarer:

  1. Hahaha.. jag skulle lätt att tolkat det som du!
    Inte lätt att veta ju.
    kram

    SvaraRadera
  2. Skulle också ha tolkat det på samma sätt som dig ska erkännas :) Här går min 6-åring runt och säger "Åh maj gadd!" och "whåååt!?" stup i kvarten, låter ganska kul ibland :D

    SvaraRadera
  3. Jag skulle också tolkat det som du gjort. Jag tycker ändå att jag har bra koll på hurpass laddade ord är när det gäller slang, men tydligen inte. Man är ju iofs inte ungdom längre, så nyanserna ändras väl med tiden. Jag skulle bli jäkligt förbannad om någon sa det till mig, känns så otroligt respektlöst. Men som sagt, det beror väl på hur man uppfattar laddningen.
    Ett annat uttryck jag fick höra för flera år sedan, var: "Det är inte okej". För mig var det extremt laddat, fick sådan ångest när två stockholmskor (som jag bodde med just nu) sade det angående någon skitsak som jag gjort. När de fortsatte att använda det mer och mer, så kunde jag avläsa att de använde det uttrycket till det mesta - i 80% av fallen så var det sarkastiskt menat.

    SvaraRadera
  4. haha... jag kan bara tänka mig... ;)
    Här hemma frågar viggo "skojjar du med mig eller ?" varje gång jag ber honom om hjälp med något...
    Så det ska tydligen "börjas" i tid !?
    kram

    SvaraRadera
  5. Haha, känner igen det där..har ju en 13-åring kram Diana

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!