2014-04-08

Brownie med Salta Cashewnötter (Roy Fares) - Recept

Jag utgick från Roy Fares recept på Fudge Brownie med Flingsalt men jag hoppade över att ha tryffel och salt ovanpå och hade istället salta cashewnötter i smeten. Supersmarrigt!
Brownie med salta cashewnötter
(20 x 20 cm)

150 g Smör
2 3/4 dl Socker
1 3/4 dl Kakao
½ tsk Salt
1 tsk Vaniljsocker

Smält smöret i en kastrull. Vispa i socker, kakao, vaniljsocker och salt för hand.

2 st Ägg
1 dl Vetemjöl

Vispa försiktigt i ett ägg i taget och sist mjölet tills smeten är slät.

100 g Salta Cashewnötter

Rör ned. 

Smöra kanterna på en bakform, ca 20 x 20 cm, och täck botten med bakplåtspapper. Bred ut smeten och grädda i 160 grader, varmluftsfunktion, i mitten av ugnen ca 20 minuter. Kakan ska ha stannat, låt svalna och njut i små bitar. 

Gör en dessert av brownien och servera tillsammans med en burk mascarpone blandad med rivet skal från av en citron.
- vs -

1 kommentar:

  1. Gud va gott ! Det är en "sån där" som man har svårt att bara ta en liten bit av !!
    Visst är det KUL att baka !
    Dock har jag insett mina begränsningar ( främst i form av tid ) och beställt e tårta till lördagens barnkalas.
    Kakor gjorde jag dock i dubbel upplaga så det skulle räcka till båda kalasen på en gång !
    KRAM

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!