2014-04-30

Turbo!

Familjen fick filmen Turbo av Loppi för att se och recensera. Tack!

För att kunna skriva en välgrundad recension krävs det att vi ser filmen flera gånger och i skrivande stund har det blivit rätt få tillfällen. Just barnfilmer är den genre av filmer som ses om och om igen men Turbo är inte den film som barnen har valt själva och jag är inte den som trugar. De har helt enkelt valt andra titlar till fredagsmyset och det tolkar jag som att de tycker att Turbo är en bra film men att vi har andra som de hellre ser.

Det kan ju ändras, som med det mesta så går filmtittandet i perioder.
Skaparna bakom MADAGASKAR och KUNG FU PANDA ger oss TURBO!

En animerad familjekomedi om en snigel vars högsta dröm är att bli racerförare. När Turbo en dag, till sin försiktige brorsas förskräckelse, mirakulöst blir supersnabb ser hans dröm ut att gå i uppfyllelse. Turbo blir kompis med en skara sköna lirare och sätter sitt hjärta och skal på spel för att hjälpa dem att uppnå sina drömmar innan han satsar på sin egen; att vinna Indy 500, världens största racerlopp.
Filmen handlar om en trädgårdssnigel som vars största inspiration är en racerförare, en människa alltså. Han har stora drömmar som borde vara ouppnåeliga för en snigel men en oväntad incident leder till att hans dröm kan komma i uppfyllelse. Han blir naturligtvis både motarbetad och uppmuntrad av nya som gamla vänner. Hur kommer det att sluta?

Jag frågade barnen vad de tycker om filmen.

Stor, 11 år: - Turbo är rolig och charmig. Sniglarna är jättesöta.

Mellan, 7 år: - En film som är jättebra. Rolig och lite spännande. 

Liten, 2 år: Säger "Tubbo" och väljer ibland att se filmen själv. Hon sitter aldrig kvar under hela filmen, vilket väl är sunt för en tvååring. Hon verkar gilla sniglarna, speciellt när de är upplysta av neon.

Personligen föredrar jag att se tecknade filmer på originalspråk, om de är på engelska vill säga, men det har tyvärr inte hunnits med så jag säger inget om det. 

Vad gäller Turbo i övrigt så är den snygg och välanimerad, har en del roliga karaktärer med en historia som vi har sett förut. Igen och igen. En förutsägbar underdog story som barn ju verkar uppskatta så det är inte förvånande.
- vs -

1 kommentar:

  1. Roligt att få recensera! Mina barn har aldrig frågat om den där filmen. Antar att den inte verkar "tillräckligt rolig"? men det är som du säger, filmer går i perioder. just nu är det nästan b a r a iceage filmerna som går varm. Inte mig emot. Jag är nog den som skrattar mest ;)

    Ha en fin valborg!
    Kram

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!