2014-04-09

Vi har sått!

Enkla genvägar är min grej så när de olika fröerna skulle sås valde vi att använda krukbrätten och rotningskuber. Visserligen är krukorna en storlek för stora men så får det vara.

Är man amatör utan gröna fingrar så är det lika bra att köra sin egen väg. Inser när jag sonderar nätet att det här med odling är så stort och avancerat att jag blir lite stressad. Det ska vara roligt och enkelt. Om det här fungerar så kanske jag blir biten och trappar upp det till nästa säsong, det återstår att se.
Rotningskuberna (Root Riot) gjorde sådden busenkel och det var riktigt skönt att slippa jordhanteringen som vi inte kommer undan när (om) det blir plantor som ska planteras om. Jag tänker mig att de här krukorna får fungera som en första och andra bostad för plantorna. De ska alltså fyllas upp med jord så småningom.

Jag köpte en bricka så att det går att vattna underifrån, har satt plast ovanpå och en lampa som värmer den första tiden. Det här är spännande!

Vi har alltså satt Dragon, Oregano, Persilja, Gräslök, Röd tomat, Gul tomat och Vita Tagetes. De tomma krukorna väntar på Smultron som var tillfälligt slut. Nu är det bara att vattna och vänta...
- vs -

7 kommentarer:

  1. Så spännande, det kommer nog gå bra det där :)

    SvaraRadera
  2. Spännande! Ska bli kul att få följa med efter vägen :)

    SvaraRadera
  3. Spännande, sånt skulle kidsen här hemma gilla! Vart har ni hittat dessa grejer? Kram

    SvaraRadera
  4. Vad kul! Borde också köra på nåt liknande. Har noll gröna fingrar, men vill lära mig. Dessutom är det ju kul för barnen med att få se något gro och växa itll något man kan äta av sen :D

    Tycker det verkar som att skolan av idag har blivit lite väl mesig. En lärare får ju knappt säga till ett barn nuförtiden låter det som när man läser tidningar och liknande. Men mobiltelefoner på lektion är ett stort no-no, särskilt när barnen har visat att de inte klarar av att ha dem liggandes i fickan.

    SvaraRadera
  5. Nu kom jag på att vi har en massa små frön som måste i jorden också!! :)
    KRAM

    SvaraRadera
  6. Åh, jag ÄLSKAR att plantera ! Dock blir det nog bara jordgubbar och morötter i vår lilla "krage" i år, men nästa sommar - då ska jag gå all in med tomater, lök, hallon och kryddväxter oxå :)
    Kram

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!