2014-05-24

Badrum, dush & sköna sommarregn!

Så länge jag kan minnas har jag älskat sommarregn. Ett rejält spöregn som efterlämnar en ren känsla och en torr doft, det får mig alltid på gott humör.

Som barn tyckte jag om att sätta på mig baddräkt och leka i regnet, jag och min syster jobbade hårt för att rädda myror undan skyfallen. Numer håller jag mig både påklädd och inomhus, tror varken att myror eller grannar skulle uppskatta en regndansande fyrbarnsmorsa i baddräkt.

Apropå att duscha så gör jag det gärna numer. När vi flyttade hit för snart fyra år sedan lämnade en relativt nybyggd lägenhet med ett fräscht badrum. Där hade vi badkar jag trivdes så bra att både bada och duscha där. 

I lägenheten som vi flyttade till fanns ett sunkigt badkar som vi bad hyresvärden ta bort. Det gjordes innan det kom upp några duschväggar vilket innebär att det var ganska krångligt att duscha utan att blöta ner hela badrummet, som för övrigt var rätt litet. 

Till en duschvägg. Vägg nummer två blev försenad då den gick sönder i leveransen, tre gånger om. Det dröjde alltså innan vi fick två väggar och när de väl sattes på plats så saknades istället något att sätta draperiet på. Det var trångt och draperiet som vi något provisoriskt klämde fast på glaset blåste in när man duschade. Det var inte direkt avslappnande utan något man drog sig för.

När vi flyttade in i huset så avvaktade vi att väggarna skulle bytas ut och beställde ingen duschvägg förrän nu, när vi bott här i ett år. Innan dess har vi haft ett draperi som bara hållit vattnet borta från ena sidan, annars har det varit öppet. Alltid kallt och inte alls mysigt.

Men nu, när väggarna är kaklade, glasvägg och draperi är på plats, är det äntligen ljuvligt att duscha igen. Det är gott om utrymme och åh, vad jag njuter!

Det märks även att alla barn gillar det, de vill duscha hela tiden och det gör mig glad. Enda nackdelen är att vår varmvattenberedare är för liten så alla kan inte duscha (varmt) varje dag men gör inget. Hellre duscha snabbt och bekvämt än länge och trångt.

I övrigt börjar vi få ordning i badrummet överlag, krokar och annat sätts bara upp med sugproppar tills vi vet hur vi vill ha det och vad som faktiskt kommer behövas.

På bilden syns ett högskåp ur IKEAs Godmorgon-serie som ska fyllas med handdukar. Olika krokar med sugproppar finns hos Lagerhaus

Det är helt underbart att ha så mycket förvaring i badrummet. Jag njuter verkligen!
- vs -

2 kommentarer:

  1. Badrum är verkligen ett av hemmets viktigaste rum !!
    Och även om man kanske inte alltid spenderar jätte mycket tid där inne så vill jag alltid att det ska vara rent, fräscht och mysigt där inne !! :)
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Hihi, men du, jag tror nog att grannarna skulle uppskatta det ;)

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!