2014-05-01

Nothing to declare...

Varje år bygger jag upp Inkomstdeklarationen till något stort, svårt och oöverstigligt. Sedan tar jag mig i kragen, samlar ihop alla underlag, loggar in och börjar kolla.

Fyller i några enstaka belopp i NE-bilagan, godkänner de förtryckta uppgifterna i INK och kontrollerar allt en gång till. Väljer att skicka in, skriver under och sedan är det klart.
Inte det minsta oöverstigligt eller ens krångligt.

Dessutom har Skatteverkets program blivit ännu enklare för oss som inte riktigt förstår allt som efterfrågas. Man kan välja att få det mesta uträknat genom att bocka i olika rutor och vips så känner mig sig som ett proffs. Momsdeklaration kan också fyllas i på nätet om man väljer Byta E-tjänst i det övre högra hörnet.

Skatteverket är den statliga instans som jag varit i kontakt med över telefon som är otroligt hjälpsamma och vänligt inställda. När jag bett dem förklara något som om jag vore ett barn så har jag fått en tydlig förklaring. Hur bra som helst. 

Sista dagen att lämna in sin deklaration är 5 maj 2014.
- vs -

3 kommentarer:

  1. Här deklarerades det oxå igår, och jag ser fram emot lite semester pengar i form av skatteåterbäring i sommar :)
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Har skippat revisorn i år och deklarerat själv. Vilket meck! Men när jag väl fattade så gick det ganska fort, blev sur över att jag betalat en revisor flera tusen varje år för att göra jobbet åt mig. Aldrig mer! Men inte det lättaste att göra balansräkningar och annat när man inte ens förstår vad orden betyder alla gånger :/

    SvaraRadera
  3. ååh vi har sålt vårt hus och ska deklarera detta i år. fy fasiken alltså. jag mår dåligt över det. har ju fått allt som behövs från mäklaren men det ska ju bli rätt med. jag fattar ingenting alltså...

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!