2014-05-21

Sköldkörtel - Karpaltunnelsyndrom

Några funderingar kring Levaxin, att jag saknar sköldkörtel och karpaltunnelsyndrom.

Efter förlossningen har jag fått sänka Levaxinet till en lägre dos än före graviditeten. Tidigare hade jag en dos på 100 mg/dag och den ligger nu på 87.5 mg/dag. Jag har ännu inte varit på kontroll sedan förändringen och vet därför inte om den nuvarande doseringen är korrekt.

Däremot har jag hjärtklappning ett par gånger om dagen och om det hänger ihop med den eventuellt för höga Levaxindosen vet jag inte. Jag blir tidvis kallsvettig och magen är lite bråkig, jag är trött, ofokuserad och har krypningar i benen främst kvällstid. Beror detta på sköldkörteln, eller bristen därav?

Eller är det bara sömnbrist, helamning och allmänt förfall?


Jag har ju funderat flera gånger innan om hur doseringen hänger ihop med vikt men har inte hittat något som stödjer den tanken. Att kroppens blodvolym påverkar TSH-värdet vet jag. Före graviditeten så gick jag på relativt kort tid ner 10 kg men enligt de prover som togs efter det så påverkades inte sköldkörteln. Inte de värden som kollas vill säga.

Efter att ha googlat runt så är det uppenbart att vården kring sköldkörtelbesvär upplevs som bristfällig. Detta trots att sköldkörteln borde vara intressant att forska kring, den styr och påverkar hela kroppen till skillnad från svanskotan som ingen riktigt vet varför vi har.

Eftersom jag helt saknar sköldkörtel så tvistas det om det också bör tillsättas mer än tyroxin (sköldkörtelhormon) som Levaxin består av. Det är ju mer än bara hormonet som saknas.

Nu har jag ju fått konstaterat att jag har karpaltunnelsyndrom och har läst mig till att de som lider av hypertyreos kan drabbas av detta. Hänger det ihop i mitt fall?

Om jag nu har en överproduktion av hormon så kanske händerna kan återgå till det normala när jag har fått rätt dos?

(Om det inte beror på att jag ammar och att kroppen inte har återgått till det normala efterförlossningen. Det är inte ovanligt att drabbas av karpaltunnelsyndrom under graviditet.)

Jag orkar faktiskt inte boka en till läkartid utan tänker istället skriva ett kort brev till min läkare som jag lämnar på vårdcentralen nästa gång vi är i krokarna. Där ska jag nämna mina tankar så kortfattat jag kan så kan han få fundera och kolla när/om han har tid. Istället för en lätt stressad, förvirrad jag som glömmer hälften av vad jag vill säga, fråga och veta. Så får det bli.

Återkommer med svar.
- vs -

2 kommentarer:

  1. Håller med dig om att det finns alldeles för lite kunskap om sköldkörteln. Att många problem säkert har sitt ursprung där.
    De får gärna forska på mig.
    Något jag söker svar på, och inte får, är varför jag mådde bättre och hade mindre värk när jag vägrade levaxin och hade tsh 44 än idag med medicin och "normala" värden.
    Jag saknar någon som ser hela människan. Inte bara de olika symtomen.
    Skriva ett brev tycker jag låter bra. Jag gjorde så. Skrev mitt manifest. Men tror ärligt talat inte dr läst det. Hoppas på bättre för dig.
    Kram

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!