2014-05-10

Soft Chocolate Chip Cookies - Mjuka Amerikanska kakor - recept!

Inspirerad av finaste Bea som bakar en massa mums valde jag att baka mjuka amerikanska kakor som hon skrivit om. Som vanligt kunde jag inte hålla mig helt till hennes recept men det är få och små ändringar. 

Det här är ett mycket smidigt recept som jag tror fungerar utmärkt att variera med olika smaksättningar, precis som med vanliga cookies. Den här gången valde jag att ha mörk och vit choklad. Att bryna smöret måste man inte heller, om man nu vill göra det ännu lättare för sig.

Kakorna gillades mycket av både barn och vuxna.
Soft Chocoloate Chip Cookies
12 st

120 g Smör

Bryn smöret i en kastrull. Rör om ordentligt tills smöret fått en ljusbrun färg. Häll över i en bunke och låt svalna.

1 st Ägg
½ dl Socker
2 dl Farinsocker
1 tsk Vaniljsocker

Vispa ihop med smöret.

3½ dl Mjöl
½ tsk Bikarbonat

Blanda och vispa ned i smeten, det blir en lätt kolaaktig deg.

100 g Valfri Choklad

Grovhacka och vänd ned.

Dela degen i tolv bitar och tryck ner dem i en varsin muffinsform. Grädda i 175 grader i mitten av ugnen, cirka 10 minuter.
- vs -

5 kommentarer:

  1. Gott ! Här bakar Viggo vanliga cookies idag !
    Dock glömde vi ägget så de blir nog rätt "smuliga" ;)
    Kram

    SvaraRadera
  2. det receptet sparade jag också från bea, ska bara ta tag i att baka gottigt någon dag hehe

    SvaraRadera
  3. Haha! Bakade liknande idag! Man får ont i magen av tre på raken. ...men jag hade inte fått veckans ranson av choklad kände jag... ;)

    SvaraRadera
  4. så gott !! Ska jag baka nu innan rackarungarna fyller år för nu vankas det snart kalas gånger tre :)
    Kram

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!