2014-05-16

Syltkakor med rabarber- och jordgubbssylt - Recept!

Vi har en del olika hemmagjorda syltsorter i kylen och jag ville baka något med Rabarber- och Jordgubbssylt. Syltkakor fick det bli och de blev goda och frasiga där sylten gav en fin syrlighet.
Syltkakor
12 st

125 g Smör
½ dl Socker
½ dl Rörsocker

Vispa ihop mjukt smör med sockret.

2 dl Vetemjöl
½ dl Potatismjöl
2 tsk Vaniljsocker
½ tsk Bakpulver

Blanda och vispa ner i smeten. Fördela i 12 bullformar och gör en fördjupning i mitten av kakorna.

½ dl Jordgubbs- och Rabarbersylt

Fördela en liten klick sylt i varje kaka. Grädda i 200 grader i mitten av ugnen i 12 minuter. Låt svalna.
- vs -

4 kommentarer:

  1. vafd gott med hemmagjord sylt. om vi hade större frys och jag had eork hade jag också kokat sylt. gott med rabarber!

    SvaraRadera
  2. Men guud vad gott! Jag vill kunna koka sylt också, är så fruktansvärt dålig i köket så det är skrämmande :P Att barnens ens äter min mat är ju ett under (A)

    SvaraRadera
  3. SV, jag vet att jag är så.. alltså att oavsett hur smal jag än blir, så kommer jag aldrig se det själv. och jag är inte ens i närheten av smal nu ändå, men om jag någonsin blir det, så kommer jag ändå bara se magen. precis som du säger!

    visst vill jag att mina vänner är ärliga också, men jag bad inte om en åsikt.. jag bad inte henne att säga precis vad hon tycker om mig, annars hade jag inte tagit illa upp. Det är ju som du skrev, man vill ta upp det själv isf! det "komiska" i detta är att hon själv fått kommentarer av folk omkring henne som undrat när bf är. och hon är inte gravid.. hon är rund helt enkelt. vet inte om hon på något sätt ville höja sig själv lite. är så besviken på henne, grymt jäkla besviken och jag har grinat i två dagar för den fjantiga kommentaren hon gav mig. och när jag nu har frågat henne varför så säger hon att "det var inte meningen att såra dig. jag ber om ursäkt. mer kan jag inte göra!" och det gör mig nästan ännu mer ledsen! man kan ju tänka till innan man t.o.m PETAR på någons mage och säger så..

    Kramis

    SvaraRadera
  4. Åh, det var längesedan jag gjorde syltgrottor. Längesedan jag hade kraft att baka överhuvudtaget. Saknar det. Saknar doften, saknar stunden och saknar glädjen.
    Duktig du är som i din situation orkar.

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!